Ikke et tegn på rikdom Glory, fattigdom ikke hjelpe ydmykelse
Av
Ustadz Abu Olaya, Lc
فأما الإنسان إذا ما ابتلاه ربه فأكرمه ونعمه فيقول ربي أكرمن وأما إذا ما ابتلاه فقدر عليه رزقه فيقول ربي أهانن
Som for mannen når hans Herre testet ham, og han ble herliggjort og hans nytelse, så ville han si: "Rabbku har memuliakanku". Men da hans Herre (Allah) test, og begrense næring (gjør lever i fattigdom), sa han: "Rabbku menghinakanku." Absolutt ikke (saken), ... [al-Fajr/89 :15-16]
FORKLARING AV VERS:
Gleden av verden til å være det viktigste målet for folk som ikke tror på Allah og dommedagen (de vantro). De kjempet dag og natt for å få til bare verdslig suksess!. En overflod av rikdom i deres syn er et tegn på ære livet og kilde verdighet. Og omvendt, er mangelen på materiell, fattigdom og økonomisk livet vanskelig i deres øyne et hint ydmykelse, nok en gang, i visningen av disse materialister kjent som mâddiyyûn (flertall av ordet Maddi) på arabisk.
EN AV NATUR OG menneskelige fødsel kafir
På grunnlag av noen forskere sier at gjennom de ovennevnte vers, til Allah forkynne en fo de vantro og polyteister mens du mottar en overflod av rikdom og materielle mangler og undertrykte når økonomiske problemer. [1] Noen andre forskere sier at det er en medfødt egenskap ethvert menneske som kommer fra naturen Jahl (dumhet, uvitenhet om problemets natur) og zhulm (kezhaliman). [2]
Allah sier:
فأما الإنسان إذا ما ابتلاه ربه فأكرمه ونعمه فيقول ربي أكرمن
Som for mannen når hans Herre testet ham, og han ble herliggjort og hans nytelse, så ville han si: "Rabbku har memuliakanku".
I dette verset, til Allah nekte folk som har tro hvis gitt bredden av bestemmelsen var et tegn fra Allah k tildeling ære for seg selv. Faktisk, ikke så. Men det er en test og prøve for dem fra Allah, [3] og avslører om han holder ut eller klager, enten han er takknemlig eller nekte favoriserer. [4] Det er som ordet av Allah:
أيحسبون أنما نمدهم به من مال وبنين نسارع لهم في الخيرات بل لا يشعرون
De tror at rikdom og barn som vi ga til dem (betyr at), skynd vi opp til sine meritter? Nei, faktisk de ikke skjønner [al-Mukminûn/23 :55-56]
Omvendt, i det neste verset:
وأما إذا ما ابتلاه فقدر عليه رزقه فيقول ربي أهانن
Men da hans Herre (Allah) test, og begrense næring (gjør lever i fattigdom), sa han: "Rabbku menghinakanku"
Når Allah menneskelige testing av innsnevring næring, noen folk tror det er en form for ydmykelse han hadde fått.
Imam al-Qurtubi rahimahullah hevder en fo de vantro, "Glory og ydmykelse i lys av hedninger av omfanget av rikdom som eies av en person". [5]
EIENDOM ikke signere GLORY, ikke mangel på SIGN ydmykelse
Allah aldri gjort rikdom og ulemper som inkluderer personens tilstand som en form for vurdering eller ydmyke rang i glansen av Allah den Allmektige. Men det var alt en test og prøvelser som Allah gav menneskeheten kan ikke skilles fra sin skjebne og qodho.
Legg merke til ordet for Allah følgende:
قل إن ربي يبسط الرزق لمن يشاء ويقدر ولكن أكثر الناس لا يعلمون
Si:. "Sannelig Rabbku forstørrer bestemmelsen for hvem han vil og smale (for hvem han vil), men de fleste vet ikke [Saba/34: 36]
Allmektige Allah gir rikdom til dem som elsker ham Allmektige og de som ikke elsker Ham Allmektige, constricts næring som han elsket Allmektige og de som ikke elsker Ham Allmektige. Bestemmelsene i denne Allah er den sublime visdom for det ukjente lenger perfekt enn Ham. Men folk flest ikke er klar over det.
Mens ord av Allah: (كلا) er en form av ordet rebuttal å forklare at virkeligheten ikke er som du sier og ikke som visninger av menn. Motsvar til folk som måler alt med materialet. I et ord, er det elementer av rette en feil ovenfor, og at administrasjon og holde bestemmelsen ikke er relatert til avl for noen eller fornærme ham. Men det var alt en test fra Allah til Hans tjenere k. [6]
Imam Ibn Kathir rahimahullah sa: "Det er ikke som han hadde forventet. I motsetning til den første visningen, også i motsetning til sistnevnte visning. (Årsak) av Allah gi rikdom til folk som elsker Allah og den allmektige Allah ikke elsker, innsnevring bestemmelsen om den allmektige Allah elsker og som ikke er allmektige elsker ham. Grunnlaget for dette problemet er lydighet mot Allah, i to tilfeller, hvis rikelig rikdom, bør være takknemlig til Allah for de velsignelser k at når du opplever mangel, bør være tålmodig ". [7]
Shaykh 'Abdur Rahman as-Sa'di rahimahullah forklarer, "The rikdom og fattigdom, bredde og trang næring er en test fra Allah og eksamener for å teste sine tjenere, for å vite de som er takknemlig og være tålmodig, så Allah Azza wa Jalla vil svare med en stor belønning. De som ikke var (er ikke takknemlig eller pasient), vil det bli belønnet med en fryktelig straff ". [8]
I mellomtiden Shaykh 'Athiyyah rahimahullah Salim sa også: "Allmektige Allah forklarer at han Allmektige gi og hold (gi) som en test for en slave". [9]
Vurdere ord Allah følgende:
كل نفس ذائقة الموت ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون
Hver sjel skal smake døden. Vi skal teste deg med ondskap og godhet som en prøveordning (i sannhet). Og bare for deg Vi er gutta tilbake [Al-Anbiyâ/21: 35].
Og også ordet av Allah:
واعلموا أنما أموالكم وأولادكم فتنة وأن الله عنده أجر عظيم
Og vet at dine eiendeler og dine barn er, men en rettssak og det faktum på den ene siden av Allah er en stor belønning [al-Anfal / 08:28]
Som menneskelig testing med ulykke (de tingene ubehagelig), Allah også testet mennesker med glede.
BETYDNING introspeksjon
En troende når får gleden av Allah i form av rikdom, vil han feire sin Herre, og han så på det rent en strøm av gavmildhet og godhet av Allah mot ham, er ikke en form for ære at Allah gir til de som kvalifiserer. Og omvendt, hvis ildprøve av økonomisk motgang, formue dra, en troende vil være tålmodig og forventer en belønning fra Allah mens selvtillit introspeksjon, er denne hendelsen ingenting for mine synder. Allah blir ikke fornærmet og var ikke forfølge meg.
I disse to versene inneholdt en ledetråd til viktigheten av en innser når du mottar en overflod av økonomisk næring eller undertrykte. For eksempel si: "Hvorfor Allah gir rikelig næring? Hva er ønsket fra meg? Sikkert jeg burde være takknemlig for ham. Hvorfor Allah teste meg med en mangel på eiendom og sykdom? Sikkert Allah vil at jeg skal være tålmodig.
Så bør alltid se innover i de to forholdene. En slik holdning vil holde folk fra to dårlig gemytt, uvitenhet og urettferdighet. For en overflod av rikdom og mangel på næring skje med visdom og rettferdighet av Allah [10]. Mennesker må fortsatt lovpriste Allah i begge forhold. [11]
Lærdommer fra versene:
- Utsikten fra hedensk materialisme
- Se materialisme kommer fra hubbun dun-ya (kjærlighet til verden)
- Se på materialisme er ikke en ny visning, fordi utsikten er allerede forankret i hjertene til troende i Quraysh siden det 14. århundre.
- Allah hater kufr og kufr favoriserer
- Allah elsker loven av takknemlighet
- Betydningen av introspeksjon i alle situasjoner.
- Betydningen av islam som de vil introdusere utforske sannheten og essensen av hele saken. Allah vet best.
[Transkribert fra magasiner Sunnah 03/Tahun Edition XV / Shaban 1432/2011M. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Gondangrejo Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-858197 Faks 0271-858196]
_______
Strands Luqman Råd for frukt Hjerte
Av
Ustadz Abu Abdillah Arief B. Usman bin Rozali
وإذ قال لقمان لابنه وهو يعظه يا بني لا تشرك بالله إن الشرك لظلم عظيم
Og (husk) da Luqman sa til sin sønn, da han ga en leksjon til ham: «Min sønn, ikke være Allah, er sannelig tilskrive (Allah) virkelig flott kezhaliman". [Luqmân/31: 3].
WHO Luqman?
Det er tvist lærde spørsmålet om å navngi far og nasabnya, profetiske og profesjonell og fysiske egenskaper. [1]
Al-Hafiz Ibn Kathir rahimahullah forklarer, er han Luqman bin 'Anqâ bin Sadun. [2] De fleste forskere Salaf sa Luqman rahimahullah ikke en profet og ikke får en åpenbaring, men han er en wali Allah Subhanahu wa Ta'ala fromme, rettferdige , og gjennomtenkt, som er gitt ved Allah Subhanahu wa ta'ala mange dyder, som intellekt, dyp forståelse av islam, ordknapphet og rolig, og visdom i ordene. [3]
Som til yrket Luqman rahimahullah blant de lærde går perpedaan mening. Noen sier, han var en svart slave som jobbet som snekker. Det er også et ordtak som syerske. Det er også et ordtak som gjeter. Og det var de som sa Qadi (dommer) på Israels barn. [4] Som for hans fysiske attributter, mange av de lærde som forklart, var han en svart slave som Habasyah, tykk-lipped og sprukne plattfot. [ 5]
Skulke er stort KEZHALIMAN
I siste vers, rådet Luqman hans sønn rahimahullah, Tsarân [6] for ikke å begå shirk. Som en far som har blitt velsignet med Allah Subhanahu wa Ta'ala gjennomtenkt natur og evne til å snakke med en dybde av mening og full av visdom, [7] Luqman gir en uvurderlig råd til hennes baby som hun elsket.
Han rådet henne til ikke å tilskrive partnere med Allah Subhanahu wa Ta'ala noe, fordi shirk er en stor kezhaliman. Fordi i denne skulke ingen hadde den største synd, og synd verre enn å knytte partnere med Allah Subhanahu wa Ta'ala med sine skapninger, for å likestille graden av synd Allaah den mest perfekte og den Allmektige har rett til å bli tilbedt fordi perfeksjon Hans egenskaper;. med sine skapninger Laden mangler og svakheter [8]
Derfor vil Allah Subhanahu wa Ta'ala ikke tilgi noen som begår shirk, hvis han er til å dø i en tilstand av uomvendte syiriknya gjerninger. Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:
إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء ومن يشرك بالله فقد افترى إثما عظيما
Sannelig Allah vil ikke tilgi shirk, og han tilgir alle synder bortsett fra (skulke), for hvem han vil, og den som til Allah, så faktisk han har en stor synd. (Surat an-Nisa '/ 04:48).
Skulke er en stor kezhaliman, og troen til en muslim kan ikke rett og sant om den er blandet med kezhaliman dette, fordi det ikke er mulig en monoteistisk tro og skulke og kufr blandet med.
Verset over gir også et klart signal til far eller foreldre, lærere, pedagoger og rådgivere generelt, at de anbefaler sine barn tidlig. Det er ved instilling og forståelse og lærer de grunnleggende prinsipper og den islamske tro, en tro eller monoteisme. Det har også blitt eksemplifisert av en far, mentor og beste lærer, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, da han rådet sin fetter, Abdullah bin Abbas om den tiden en svært ung alder. [9]
Abdullah ibn Abbaas anhuma sa, som betyr: En dag jeg aldri dibonceng av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, og han sa: "O min sønn, ja jeg vil lære deg noen få setninger;' Keep Allah, Allah vil ta vare på deg. Opprettholde Allah, vil du finne ham foran deg. Hvis du ønsker å spørre, så spør Allah., og hvis du ønsker å tigge om hjelp, så be om hjelp til Gud. Husk at hvis alle mennesker går sammen om å gi en fordel for deg, de alle ikke vil være i stand til å gi fordeler som mindre Gud har satt det for deg., og hvis de alle sammen for å gi en madharrat / fare for deg, de alle ikke vil være i stand til å gi madharrat / fare for at mindre Gud har satt den (det) til deg. Pena har utnevnt, og en bærbar PC (veldedighet) har tørket. "[10]
MÅ tilbe og adlyde foreldre for KRENKELSE hans ordre Sharia
ووصينا الإنسان بوالديه حملته أمه وهنا على وهن وفصاله في عامين أن اشكر لي ولوالديك إلي المصير وإن جاهداك على أن تشرك بي ما ليس لك به علم فلا تطعهما وصاحبهما في الدنيا معروفا واتبع سبيل من أناب إلي ثم إلي مرجعكم فأنبئكم بما كنتم تعملون
Og vi befalt mann (gjør godt) til hans to mødre far, hadde moren unnfanget ham i en svekket tilstand som øker jevnt og trutt, og avvenning i to år. Vær takknemlig til meg og deres fedre to mødre, bare til bonden din avkastning. Og hvis de streber etter å assosiere med noe som jeg har ingen kunnskap om det, så ikke adlyder dem, både i verden og pergaulilah godt, og følg stien tilbake til meg, og da bare i den bonden tilbake, Ku- fortelle deg om hva du gjorde. [Luqmân/31 :14-15].
I vers 14 og 15 bokstaver Luqman, etter Allah Subhanahu wa Ta'ala befalt oss å oppfylle sin rett til å tilbe bare ham og ikke knytte noe med ham, da Allah Subhanahu wa Ta'ala befalt oss å oppfylle rettighetene til foreldre, pliktoppfyllende og lydig mot ham så lenge de ikke menyelisihi sharia kommandoer. Vi er befalt å gjøre godt og pliktoppfyllende til foreldre, fordi de forårsaket oss i denne verden av Allah Subhanahu wa Ta'ala, og enda mer pliktoppfyllende til min mor, fordi mor hadde unnfanget oss, føler tretthet når vi er fortsatt i magen. Til slutt førte oss til å tåle enorm smerte. Mor risikerte sitt liv for vår frelse. Ikke bare det, hun også mate oss, ta vare på pasienten, å avvenne oss innen en periode på to år. Inntil vi vokser, sterk og moden. [11] Tilsvarende faren, måtte han slite for føden å møte våre behov og mor.
Derfor er det hensiktsmessig hvis de lydige og pliktoppfyllende til foreldre er en forpliktelse som må utføres hvert barn. Selvfølgelig gjelder denne plikten for hengivenhet og lydighet til sine bestillinger verken menyelisihi eller bryter sharia. Det er allment beskrevet i Koranen og hadith saheeh, slik som hans ord følgende:
Også Hans sier:
ووصينا الإنسان بوالديه حسنا وإن جاهداك لتشرك بي ما ليس لك به علم فلا تطعهما إلي مرجعكم فأنبئكم بما كنتم تعملون
Og vi har pålagt mann (gjøre) god til to mødre far. Og hvis de streber etter å knytte meg med noe som du ikke har kunnskap om det, så ikke følge dem. Bare til meg er avkastningen, så jeg fortelle dere hva dere pleide å gjøre. [Al-'Ankabût/29: 8].
Konkret, som spilles av Sa'ad bin Abi Waqqas Radi anhu, da hans mor tvang ham til å avsverge islam. De lærde hevder, vers 8 bokstav al-'Ankabut, og vers 14 og 15 er over brevet Luqman ned fordi Sa'ad bin Abi Waqqas historien Radi anhu. [12]
I Sahih Muslim, av Sa'd ibn Abi Waqqâsha, sa han, som betyr:
Mor Sa'ad (bin Abi Waqqas) [13] lovte ikke å snakke med ham for evig og alltid til Sa'ad Kufr (ut) av religion (dvs. islam). Han har også lovet å ikke spise og drikke. Han sa: "Du har sagt at Gud befaler dere å adlyde / filial til dine foreldre, og jeg er din mor, og jeg fortalte deg å kufr (fra islam)." Sa'ad mor overlever (ikke spise eller drikke) for tre dager, før han falt sammen av utmattelse. Da en av ungene kalt 'Umarah ga ham en drink. Mor Sa'ad Sa'ad ba for ondskap, Gud ajja wa Jallamenurunkan i Al-Koranen vers: "Og vi har befalt mann (gjør godt) til hans to mødre far, hadde moren unnfanget ham i en svekket tilstand økt lagt, og avvenning i to år. takknemlig til meg og til deres fedre to mødre, bare til bonden din avkastning. Og hvis de streber etter å assosiere med noe som jeg har ingen kunnskap om det, så ikke følge dem, og pergaulilah både i verden med god ... "[14].
Derfor, uavhengig av tilstanden i eldre, er vi forpliktet av Gud til å være lydige og pliktoppfyllende til dem, [15] så lenge umoralsk er ikke et spørsmål til Allah og Hans sendebud. Så hvis foreldrene fortalte oss å engasjere seg i umoralske Allah og Hans sendebud, så er det ingen plikt til å adlyde dem. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam har sagt:
«... إنما الطاعة في المعروف».
Faktisk, bare i lydighet ... en god ting. [16]
Han sallallaahu 'alaihi wa sallam sa også:
«... لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق».
... Det er ingen lydighet til skapningen i ulydighet til Skaperen (Allah Subhanahu wa Ta'ala). [17]
Luqman til sin sønn rahimahullah embed Aqeedah Guds kraft er absolutte og VENGEANCE DAY
يا بني إنها إن تك مثقال حبة من خردل فتكن في صخرة أو في السماوات أو في الأرض يأت بها الله إن الله لطيف خبير
(Luqman sa): "O min sønn, faktisk hvis det er (en gjerning) vekten av et sennepsfrø, og være i en stein eller i himmelen eller på jorden, vil Allah bringe det (det videre) Allah er subtile, allvitende [Luqman.. / 31:16].
I vers 16, rådet Luqman hans sønn igjen, at uansett hvor liten handlinger av enkeltpersoner, enten lydighet eller ulydighet, Allah Subhanahu wa Ta'ala vil belønne. Gode gjerninger, så svaret på Allah Subhanahu wa Ta'ala er bra. Dersom handlingen er dårlig, så svaret på Allah Subhanahu wa Ta'ala også. [18]
Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:
ونضع الموازين القسط ليوم القيامة فلا تظلم نفس شيئا وإن كان مثقال حبة من خردل أتينا بها وكفى بنا حاسبين
Vi vil installere hensiktsmessige skalaer på oppstandelsens dag, så fornærmede Nor noen fortjeneste, og hvis (praksis) er like tung som et sennepsfrø Vi må også bringe (til konto): og nok er vi til å gjøre beregninger. [Al-Anbiya '/ 21:47].
Dermed er det ingenting skjult synet av Gud den allmektige. Derfor, på slutten av brevet Luqman vers 16, sier Allah Subhanahu wa Ta'ala:
إن الله لطيف خبير
Allah er Subtil, All-Aware.
Luqman rahimahullah beordret sønnen for å etablere bønn, gjør godt og unngå onde etablere og KATASTROFE pasient med
يا بني أقم الصلاة وأمر بالمعروف وانه عن المنكر واصبر على ما أصابك إن ذلك من عزم الأمور
Min sønn, vær standhaftig i bønn og ekspedere (mennesker) gjør godt og forby (dem) fra de urettferdige handlinger og være tålmodig over hva vederfares deg. Sannelig, det inkluderer ting som kreves (av Allah). [Luqmân/31: 17].
Luqman beordret barnet å be, da det er den viktigste fysiske tilbedelse. Videre gjør godt og unngå urettferdige bestillinger. Denne aktiviteten krever kunnskap om saker som ma'ruf og munkar, og deres støttespillere, som mildhet og tålmodighet. Fordi sikkert bli alvorlig testet når du kjører enjoining og forby det onde, beordret Luqman denne pasienten. Dette er viktig, blant annet 'Azmil-alder (saken igjen trekke oppmerksomhet mer), slik at ingen fikk Taufik å kjøre den bortsett fra folk som har begått stålet [19]
Spesielt til utviklingen av barna jobbe tidlig bønner, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:
مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين, واضربوهم عليها وهم أبناء عشر سنين, وفرقوا بينهم فى المضاجع.
Instruere barna til bønn når de er sju år gammel, og slo dem (hvis du ikke ønsker å be) når de er ti, og skille dem i sengen. [20]
Luqman rahimahullah lærte sin sønn BLI arrogant, SELF stolte og IKKE stoltheter
ولا تصعر خدك للناس ولا تمش في الأرض مرحا إن الله لا يحب كل مختال فخور
Og ikke snu ansiktet bort fra menn (for stolthet) eller gå i uforskammethet gjennom jorden. Sikkert Allah elsker ikke den arrogante stolthet seg selv igjen. [Luqmân/31: 18]
I et annet vers, har Allah Jalla wa ajja sa:
ولا تمش في الأرض مرحا إنك لن تخرق الأرض ولن تبلغ الجبال طولا
Og gå ikke på jorden haughtily, for du aldri i stand til å trenge gjennom jorden og noen ganger vil du ikke nå fjellene i høyden. [Al-Isra '/ 17:37].
Og virkelig, har Luqman råd også blitt undervist av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam til oss, som vist i noen av følgende hadith.
Hadith av Abdullah ibn Masud a, profeten sallallaahu sa alaihi wa sallam:
لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر », قال رجل: إن الرجل يحب أن يكون ثوبه حسنا, ونعله حسنة, قال:« إن الله جميل يحب الجمال, الكبر بطر الحق وغمط الناس
"Det (vil) komme til paradiset mann i hvis hjerte det er en liten maur av arroganse". (Så) det er et ordtak: "Sannelig noen glad hvis en fin skjorte og fin sandaler," (da) profeten sa: ". Sannelig, Allah vakker og elsker skjønnhet Arrogant er avviste sannheten og bagatellisering andre" [21].
Hadith av Abu Hurayrah Radi anhu, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:
بينما رجل يتبختر يمشي في برديه قد أعجبته نفسه, فخسف الله به الأرض, فهو يتجلجل فيها إلى يوم القيامة.
Når en spankulere / arrogant å bruke to lag med klær, begravet Gud ham ned i jorden. Han fortsetter også å gjøre det opp og ned i jorden før oppstandelsens dag. [22]
1. Haaritsah Hadith al-Khuzaa'i bin Wahb Radi anhu, hørte han profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
ألا أخبركم بأهل النار ... », قالوا: بلى, قال:« كل عتل جواظ مستكبر.
"... Vil du fortelle meg: Hvem av Fire" De sa: "Sure". Profeten sa: "Hver person som var frekk, grådig / grådig og arrogant" [23].
Luqman rahimahullah lærte sin sønn AGAR TAWAADHU ', rolig og ikke GJELDER hevet stemmen
واقصد في مشيك واغضض من صوتك إن أنكر الأصوات لصوت الحمير
Og hvor enkelt du i gangavstand og lunakkanlah stemme. Faktisk er lyden dårlig-bad ass stemme. [Luqmân/31: 19].
I vers 19, Luqman også rådet sin sønn til tawâdhu '(ydmyke), stille, makelige og ikke altfor sakte i går. Han råder også hans sønn til moderasjon i tale, og ikke heve stemmen til noe som ikke er gunstig for samtalene. I den utstrekning Luqman mengumpamakannya med en dårlig ass stemme.
Al-Hafiz Ibn Kathir rahimahullah sa: ". Like ille som de verste lignelsen som hevet sin røst er som et esel i ringkikannya tillegg er lyden også hatet av Allah Subhanahu wa Ta'ala" [24].
MELDING OG RÅD Ibn al-Qayyim rahimahullah prest til far, foreldre og lærere GENERELT
Før vurderer Imam Ibn Qayyim rahimahullah råd, la oss tenke på og forstå det første ordet av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam følger:
ما من مولود إلا يولد على الفطرة, فأبواه يهودانه وينصرانه ويمجسانه ... .
Ingen (selv babyer) er født, men han ble født i en tilstand av naturen er (Islam), så begge foreldrene gjør det jødiske folk, kristne kan, og Zoroastrian ..... [25]
Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah sa: [26]
Noen Ahlul 'ILMI (de lærde) sa: Sannelig Allah Subhanahu wa Ta'ala vil be far på oppstandelsens dag-(om) hva han hadde gjort til sin sønn, før Gud sa til barnet, (om) hva han hadde gjort mot sin far.
Fordi, som far har rett til å bli oppfylt av sin sønn, barna også har rettigheter som må være oppfylt av faren. Og akkurat som Gud sa.
ووصينا الإنسان بوالديه حسنا
Og vi forplikter folk (gjøre) gode til hans to mor-far .... -Al-'Ankabut/29 punkt 8 - Allah sier:
يا أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارا وقودها الناس والحجارة
Dere som tror, beskytte dere selv og deres familier fra Brann som drivstoff er menn og steiner .... -at-Tahrim/66 vers 6 -, og Ali bin Abi Talib Radi anhu sa: "Det er, lære og utdanne barn" [27].
Dermed Allah beordrer far til å betale oppmerksomhet og oppfylle barns rettigheter, over Allah forrang enn hans kommando for barn å observere og oppfylle rettighetene til sin far. (As) Guds ord:
ولا تقتلوا أولادكم خشية إملاق
Og drepe ikke barna av frykt for fattigdom ... -Al-Isra '/ 17 vers 31 - at han som forsømmer sine barns utdanning for å vite ting som er nyttige for ham, og kastet bort det; da faktisk han har gjort det onde til sin sønn med i verste fall. Og de fleste barn, er de ikke å bli brutt, men på grunn av sin far. Far som ikke klarer å utdanne sine barn og innpode uaktsom og forstå de grunnleggende prinsippene i religion-Sunnah og Sunnah. Endelig har (pappa som dette er) bortkastet hans (egen) siden barndommen, og ikke gi ham den fordelen. Da han hadde vokst opp, gjør han ikke (kan) gi noen fordel for sin far. Slik det skjedde i noen barn som oppsagt sin far (på grunn av uaktsomhet), sa han: "O min far, som du ikke utdanne meg som min barndom, så nå som jeg har vokst ulydig O min far, som du har kastet bort meg selv (tidligere! ) da jeg var baby, så nå jeg hadde kastet bort nyiakanmu når du blir en gammel mann ".
Noen erfaringer og passasjer FAIDAH [28]
1. Bestemmelse av (obligatorisk) monoteisme og trusler (farer) Shirk.
2. Forklaring av visdom, som er takknemlig til Allah Subhanahu wa Ta'ala å adlyde og minnes ham. Fordi det ikke er takknemlig, men en rasjonell og intelligent person.
3. Foreskrevet råd og veiledning, både for eldre, små barn, fremmede og slektninger.
4. Det uhyrlige i (onde) shirk, og forklaringen på at skulke er et veldig stort kezhaliman.
5. Forklaring varighet av amming, som er to år, ikke mer.
6. Nødvendighet for tilbedelse og gjøre godt mot foreldre.
7. Bestemmelse regelen "ingen lydighet til skapningen i ulydighet til Skaperen (Allah Subhanahu wa Ta'ala)". Det er ved å ikke adlyde (kommando) forelder i ting som ikke er bra (i henhold til sharia).
8. Forpliktet til å følge stien av dem som tror fra Ahlus-Sunnah wal-Jama'ah, og illegale aktører å følge stien for kjetteri og frafall.
9. Obligatorisk føler at Allah Subhanahu wa Ta'ala konstant overvåket og lært bevegelser (hvert menneske), og bør ikke undervurdere godhet eller ondskap er gjort, uansett hvor liten.
10. Skal håndheve bønn, enjoining og forby det onde, og bære over med noe som vil skje med gjerningsmannen og nahi munkar enjoining dem.
11. Haram gjelder hovmodig og arrogant å gå, og nødvendigheten av enkle, stille i går og snakker. Det er ikke for fort i løp, og ikke altfor hevet stemmen i tale, med mindre det er nødvendig.
Så forhåpentligvis kan vi dra nytte av forklaringen faidah og vers fra Guds herlighet. Så det kan gjøre vitenskap, tro og gode gjerninger vi stadig voksende og forbedring. Amen.
Wallahu A'lamu biskopens sowab.
Maraji '& Mashadir:
1. Al-Isti'âb fi Bayan al-asab, Salim bin 'Id al-Hilali og Muhammad ibn Musa Nasr Alu, Dar Ibn al-Jawzi, KSA, Matter jeg, Year 1425 AH
2. Aisarut-Tafâsîr Kalâmil li-'Aliyyil-Kabir, Abu Bakr Jabir al-Jazairi, Maktabah al-Uloom wal Hikam, al-Madinah al-Munawwarah, KSA, VI Prints, År 1423 AH / 2003 AD
3. Tafsir al-Qurtubi (al-Jami 'li Ahkâmil-Koranen), Abu Abdillah Muhammad ibn Ahmad al-Qurtubi, tahqiq' Abdur Razzaq al-Mahdi, Dar Al Kitab al-'Arabi, Skriver II, Year 1421 H / 1999 M.
4. Tafsir Tabari (Jâmi'ul-Bayan 'an Ta'wîli Âyil-Koranen), Abu Jaffar Muhammed bin Jarir Tabari (224-310 H), tahqiq Shakir Mahmoud, Dar Ihya at-Turâts, Beirut , Matter jeg, Year 1421 AH / 2001 AD
5. Tafsir Ibn Kathir (Tafsîrul-Koranen anneal-'Azhîm), Abu al-Fida' Ismail ibn 'Umar ibn Kathir (700-774 H), tahqiq Sami bin Muhammad as-Salama, Dar ath-Thaibah, Riyadh, Skriver Jeg, Year 1422 H/2002 M.
6. Taisîrul-Karîmir-Rahman fi Tafsîri Kalâmil-Mannan, 'Abdurrahman ibn Nasir as-Sa'di, tahqiq' Abdurrahman ibn al-Luwaihiq Mu'alla, Dar as-Salam, Riyadh, KSA, Matter jeg, Year 1422 H/2001 M .
7. Tuhfatul-Maudûd Ahkâmil bi-Maulud, Abu Abdillah Muhammad bin Abu Bakr ibn Ayyub az-Zar'i, Ibn Qayyim al-Jauziyyah (691-751 AH), Abu Usamah tahqiq Salim bin 'Id al-Hilali, Dar Ibn al-Qayyim og Dar Ibn 'Affan, Kairo, Egypt, Skriver II, Year 1428 H/2007 M
8. Zâdul-Masir, Abu al-Faraj Jamaluddin 'Abdurrahman ibn Ali ibn Muhammad al-Jawzi al-Baghdadi (508-597 AH), al-Maktab al-Islami, Beirut, Prints. III, Year 1404 AH / 1984 AD
[Transkribert fra magasiner Sunnah 03/Tahun Edition XII / Jumada al-Thani 1429/2008M. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Gondangrejo Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-858197 Faks 0271-858196]
Ikke gjøre det lett og det er Halal Haram
Av
Ustadz Asim bin Mushthofa
ولا تقولوا لما تصف ألسنتكم الكذب هذا حلال وهذا حرام لتفتروا على الله الكذب إن الذين يفترون على الله الكذب لا يفلحون متاع قليل ولهم عذاب أليم
Og sier ikke hva som blir sagt av tungen er en løgn "er lovlig, og dette er ulovlig", for å oppfinne en løgn mot Allah. Faktisk, de som oppfinne en løgn mot Allah Nor heldig. (Det var) litt glede, og for dem en smertefull pine. [An-Nahl / 16: 116-117]
FORKLARING AV VERS
Culture of Ignorance, Law Bestemmelse Set Med Lust.
Uvitenhet kultur i strid med islams lære så mye. Islam kom for å avskaffe menneskeheten så alltid være på natur etablert.
Verset over snakker om en av de mange kulturene som utviklet seg i midten Jahiliyyah gamle dager, før endelig slettet sharia av Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam. Nemlig proscribe og begrunner noe uten hensyn og uten henvisning til guddommelig åpenbaring samt bestemmelser i andre lover som kommer fra guddommelig Allah Subhanahu wa Ta'ala, den allvitende fordel for alle vesener. Faktisk hevder de å være tilhengere av profetens læresetninger Abraham Alaihissallam. Slik at Allah Subhanahu wa Ta'ala forbyr muslimer å følge banen til mushrikeen. [1]
Reality skjer, de forbyr lovlige ting, og i stedet rettferdiggjør de tingene forbudt av Allah al-Khaaliq. De satte lover rent og urent i henhold til hans ønsker. Med denne handlingen, har de gjort iftirâ 'alallah ta'ala (løgn i Allahs navn Ta'ala).
Allah Subhanahu wa Ta'ala har forklart innholdet i avsnittet ovenfor med noen flere vers. Blant dem:
قل هلم شهداءكم الذين يشهدون أن الله حرم هذا فإن شهدوا فلا تشهد معهم
Si: "Bring your vitner som kan vitne om at Allah har forbudt (maten du) er forbudt." Hvis de vitner, kommer du ikke (også) være et vitne med dem, ... [al-An'am / 6: 150]
Allah Subhanahu wa Ta'alaberfirman:
قل أرأيتم ما أنزل الله لكم من رزق فجعلتم منه حراما وحلالا قل آلله أذن لكم أم على الله تفترون
Si: "Forklar meg om formue som Allah åpenbart for deg, så du gjør noen av haram og (noen ting) lovlig." Si: "Allah har gitt deg tillatelse (om det), eller du må finne opp en Gud?" [Yûnus/10: 59].
Betydning av denne paragraf -an-Nahl/16 vers 116-117 - vil bli stadig tydeligere med hensyn til forrige avsnitt. At Allah Subhanahu wa Ta'ala befalte at de spiser mat som er kosher fint igjen. Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:
فكلوا مما رزقكم الله حلالا طيبا واشكروا نعمت الله إن كنتم إياه تعبدون
Så spise av lovlig og hell at Gud har gitt deg, og gi takk favoriserer av Allah, hvis du bare tilbe Ham alene. [An-Nahl/16: 114].
Videre til Allah Subhanahu wa Ta'ala forklare ting som er forbudt for dem i neste vers:
إنما حرم عليكم الميتة والدم ولحم الخنزير وما أهل لغير الله به فمن اضطر غير باغ ولا عاد فإن الله غفور رحيم
Han har bare forbudt på dere (ta) kadaver, blod, svinekjøtt og alt slaktet ved navn andre enn Gud, men han som ble tvunget til å spise det ved å ikke forfølge eller overstige grensen, og sikkert Allah er tilgivende, barmhjertig. [An-Nahl/16: 115].
Faktisk er det ikke i tråd med det som har blitt avslørt av Allah al-Hakam (Essence av de mest definerende lov) i verset. De faktisk rettferdiggjøre kadaver, blod og dyrene de slaktet uten Allahs navn Ta'ala. Og tvert imot, forbyr de bruk av dyr, både til konsum og som et stativ, som er tillatt for menneskeheten.
For eksempel, som nevnt i følgende ord fra Gud den allmektige:
ما جعل الله من بحيرة ولا سائبة ولا وصيلة ولا حام ولكن الذين كفروا يفترون على الله الكذب وأكثرهم لا يعقلون
Allah er aldri noen bahîrah mensyari'atkan, sâibah, washîlah og menneskerettigheter. Men de ikke-troende oppfinne løgner mot Allah, og de fleste av dem ikke forstår. [Al-Ma `Idah / 5:103] [2].
Dermed begrepet halal-haram i øynene av mennesker i fortiden Jahiliyyah. Shaykh Salih al-Fawzaan-Hafizhahullah-statene, som skal være den skyldige i denne saken, er på grunn av lidenskap og begjær felle og lære av sine flotte tall [3].
I sammendraget, forbyr begynnelsen av dette verset noen til å slippe vurdering av halal og haram for noe som ikke var tillatt eller forbudt av Allah Subhanahu wa Ta'ala. Fordi det er en løgn og en løgn i Allahs navn Ta'ala. [4]
Overskredet Feil Deeds Shirk
Ingen tvil, skulke er en veldig stor synd og en fatal feil. Skulke den, fordi den inneholder handlinger som sidestiller mellom al-Khaaliq den mest perfekte av alle skapninger som er lastet med alle svakheter på hver side. Imidlertid har det blitt rapportert av Allah Subhanahu wa Ta'ala, at det er en høyere grad av synd enn skulke stygghet. Synd ligger i Allahs navn Subhanahu wa Ta'ala. Fordi, faktisk, er alle syndere stammer fra løgn i Allahs navn Subhanahu wa Ta'ala. Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:
قل إنما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها وما بطن والإثم والبغي بغير الحق وأن تشركوا بالله ما لم ينزل به سلطانا وأن تقولوا على الله ما لا تعلمون
Si: "Rabbku bare forbudt avskyelige gjerninger, både synlige og skjulte, og synd, bryter menneskerettigheter i strid med retten, (forby) til Allah med noe som Gud ikke miste det og beviset for (forbudt) oppfinne mot Allah hva dere vet ikke. " [Al-An `am / 07:33].
Ibn al-Qayyim rahimahullah sa:... "Gud forby si Guds navn uten grunnleggende kunnskaper i saker av en fatwa eller juridisk domstol Inkludert saker han kategoriserer den største drittsekken Fact, satte ham i første omgang [5] Siden bestillingen saker som er forbudt i avsnittet ovenfor AT-ta'âli (av størrelsesorden lav til verste vurdering) [6].
Kuala en katastrofe
Symptomer på denne bekymringen, åpenbart stammet fra den aktuelle faktor. Er ikke en hendelse som bare skjer uten grunn. Shaykh Bakr Abu Zayd rahimahullah punkt fenomener på-ta'âlum (smart ass) som en viktig faktor. Nemlig naturen føler seg mer bevisst, føler har muligheten til å utstede fatwaer eller svar, men evnen er fortsatt veldig langt unna og full av feil.
Shaykh Bakr Abu Zayd sa rahimahullah: "Sikkert at-ta'âlum en inngang til 'tale i Guds navn uten vitenskapelig grunnlag." Ikke bare det, ta'âlum, særegenhet mening, søker rukhshah, blind fanatisme: alt som er dører som førte til forbrytelsen sier Allahs navn uten kunnskap ". [7]
Berfatwa en viktig posisjon. I denne fatwaen, noen prøvde å løse de problemene en person eller offentligheten. På grunn av den sterke innflytelsen fra fatwa-gi handlinger, så ingen skal levere fatwaer unntatt de som allerede oppnå spesifikke vitenskapelige ferdigheter, ikke forgjeves mennesker. [8]
Eksperter Bid'ah Truet av Verse
Imam Ibn Katsiir rahimahullah sa: "Inkludert i sammenheng med dette verset, at enhver person begår kjetteri" [9]. Grunnen er åpenbar. Nemlig, de legger til noe med tanke på at alle de belaste er en del av religionen Islam, etter anser det som en god gjerning, men sharia sier ikke.
Alvorlige trusler mot overgripere som lå på vegne av Gud
Når en handling er enten allerede har en meget farlig nivå, ville det ikke være rart hvis avkastningen er svært tung. Å opptre en løgn i Allahs navn Ta'ala å rettferdiggjøre eller forbyr uvørent, så Allah har satt en retur som angitt i Hans Ord:
إن الذين يفترون على الله الكذب لا يفلحون متاع قليل ولهم عذاب أليم
Faktisk ... som oppfinne en løgn mot Allah Nor heldig. (Det var) litt glede, og for dem en smertefull pine. [An-Nahl / 16:116-117].
Allah Subhanahu wa Ta'ala gjerning formidle falske trusler mot sitt navn i navnet hans lover syar'i. Også uttalelsen om saken som ikke er forbudt "haram", eller i tilfelle som ikke er lovlig "er lovlig." Dette verset er en beskrivelse av Allah Ta'ala at en tjener ikke bør si halal eller haram, men etter å vite at Gud rettferdiggjør eller mengharamkannya [10].
De vil ikke lykkes i denne verden og i det hinsidige. Og sikkert Allah Subhanahu wa Ta'ala vil avsløre sin skjensel. Selv om de nyte livet i komfort i denne verden, men det er bare en umiddelbar glede. Legg dem tilbake er helvete. Der for dem en smertefull straff. [11]
Si Allahs navn kontroll uten Science
I samfunnet, kan vi se en masse spredte fatwaer uten saklig grunn. Overraskende, folk prøver å hjelpe meg snakke (argumentere) i den generelle fag disipliner i nærvær av ekspertene. Konkret, en ikke-leger er ikke behagelig talende i medisinske problemer i nærvær av en lege. Eller ikke arkitektene føler ubehagelig å snakke om arkitektur i nærvær av en ingeniør. Men ikke sett en lignende holdning i religiøse spørsmål. Naturen føler seg bedre vitende for påtrengende. Og de tror på Allah hører alle ordene, seer mens du fjerner juridisk, verdivurdering eller fatwa [12].
Meninger merkelig ble reist. Noen ganger også latterlig, for å virkelig vise hvor grunne sin kunnskap. Kaos har spredd overalt. Så er løsningen på "sosiale problemer" som er endemisk og kan ikke tas lett-som også løsningen på alle problemer er å innpode en følelse av frykt for Allah Subhanahu wa Ta'ala og øke nivåene av fromhet, og å danne mentalitet som kreves for å avstå fra å tale eller svarte ikke, og ikke utstede en fatwa om det egentlig ikke vet noe, eller bare halvparten visste. Og bli forstått, at det er Gud som har rett til å opprette og lage (al-khalqu wal-Amr). Det er ingen skaperen andre enn Ham. Ingen andre enn sharia sharia for sine skapninger. Han har rett til å kreve noe, mengharamkannya, advokat og rettferdiggjøre.
Derfor, hvis noen spurte visste ikke problemet, la svaret høyt skamløst og sa "Jeg vet ikke, jeg vet ikke, spør noen andre." Svar som dette skulle tilsi perfeksjon intellekt, godhet, tro og fromhet, og beskjedenhet før Allah Subhanahu wa Ta'ala [13].
Generation klokskap Salaf i denne saken [14]
I det siste har forskere Salaf generasjon, de oppfører seg Wara `(vakt) i å utstede en uttalelse" det er halal og haram ", av frykt for avsnittet ovenfor. I tillegg er det å vise sine høye oppførsel i nærvær av Allah og Hans sendebud, rett til å bestemme loven av den menneskelige rase, selv om de visste eller pengharamannya penghalalan proposisjoner tydelig.
Imam Maalik rahimahullah narrates isnaad av Qabîshah bin Dzuaib, at det var en mann som sa til Uthman ibn Affan Radi anhu om to søstre som tidligere status som en slave. Uthman Radi anhu svarte: "En menghalalkannya vers og andre vers har mengharamkannya Som for meg, liker ikke å gjøre det." [15].
Imam al-Qurtubi rahimahullah forteller: ad-Darimi sa i sin Musnad: Aaron hadde fortalt oss om Hafs al-A'masy, sa han: "Jeg har aldri hørt om Ibrahim (en-Nakha` i) sa: '(Det ) halal eller haram ", men han sa (når menghukumi):" I det siste, ikke folk liker det eller første, folk elsker det ".. [16]
Ibn Wahb rahimahullah av Imam Malik rahimahullah sa: "Det er ikke tilpasset mennesker (nå) eller de som har gått, og heller ikke er tilpasset mennesker som jeg følger å si" er halal, det er haram. "De tør ikke å gjøre det. Da de bare si nakrahu kadza (vi ikke liker det), naraahu hasanan (vi så begge), nattaqî hadha (vi unngå det), WALA Nara Hadza (vi ikke se sånn) ".
I en annen beretning: "De sier ikke" det halal eller haram. «Har du ikke hørt Allah sier (som betyr):" Si:. Forklar meg om formue som Allah åpenbart for deg, så du gjør noen av haram og (noen ting) lovlig "Si : «Det som Gud har gitt deg tillatelse (om dette), eller du oppfinne det mot Gud?"-Qs Yûnus/10 vers 59 - og så sa han: ". Halal er alt som er tillatt av Allah og Hans sendebud. Ulovlig er alt som er forbudt av Allah og Hans sendebud "[17].
I boken al-Umm, brukte Imam Shafi'i rahimahullah å si ahabbu ilayya, uhibbu, akrahu og andre slike lafazh-lafazh å vurdere et bredt spekter av saker. Allah vet best.
LEKSJONER av vers
1. Haram halal og haram setter urimelig syar'i, qath'i og zhanni, bortsett fra dem som allerede antas å være nesten et forbudt ting.
2. Haram ligger i Allahs navn Ta'ala.
3. Folk som lyver i Guds navn Allmektige, vil det ikke lykkes i det hinsidige. Mens på jorden, vil han bli rammet av ydmykelse.
4. Må opprettholde verbal og forsiktige når vi snakker.
5. Eksperter kjetteri truet med avsnittet ovenfor. Allah vet best
Maraaji ':
1. Aisarut-Tafâsîr, Abu Bakr Jabir al-Jazairi, Maktabah 'Ulum wal-Hikam, Medina.
2. Al-Jami li Ahkâmil-Quran (Tafseer al-Qurtubi), Abu Abdillah Muhammad ibn Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, tahqiq: 'Abdul-Razzaq al-Mahdi, den Darul-Kitâbil-' Arabi, Matter IV, År 1422 H - 2001 e.Kr.
3. I'laamul Muwaqqi'în 'An Rabbil' ALAMIN Ibn al-Qayyim, Verifikasjon: Abu Ubaidah bin Masyhuur Salmaan Hasan Alu daar Ibn Jawzi, Ed. Jeg, Th. 1423H.
4. Kitab ul-'Ilmi, Shaykh al-Uthaymeen, ATS-Tsurayya, jeg, 1420H-1999M.
5. Ma'âlimut-Tanzil, Abu Muhammad al-Husayn ibn Masud al-Baghawi, Verifikasjon og Takhrîj: Muhammad Abd an-Namr, Uthman Dhumairiyyah Gomaa, og Sulaiman al-Kharsy muslim, Dar Thaibah, Year 1411 H .
6. Tafsîrul-Koranen anneal-'Azhîm, al-Hafiz Abul-Fida Ismail ibn' Umar ibn Kathir al-Qurasyi, Verifikasjon: Sami bin Muhammad as-Salama, Dar Thaibah, Matter jeg, Year 1422 H - 2002 e.Kr.
7. Taisîrul-Karîmir-Rahman 'Allamah Shaykh Abdul-Rahman bin Nasir as-Sa'di, Dar al-Mughni, Riyadh, Ed. Jeg, Th. 1419 H - 1999 e.Kr.
[Transkribert fra magasiner Sunnah 06-07/Tahun Edition XII / Ramadan 1429/2008M. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Gondangrejo Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-858197 Faks 0271-858196]
Alle Hell Vil Skrive
Av
Ustadz Asim bin Mustafa, Lc
وإن منكم إلا واردها كان على ربك حتما مقضيا ثم ننجي الذين اتقوا ونذر الظالمين فيها جثيا
Og ingen av dere som ikke kommer til ham (helvete). Det er for Herren er en bestemmelse som er satt. Da vil vi redde dem som frykter Allah og la folk zhalim i (Hell) er på knærne. [Maryam/19: 71-72]
FORKLARING AV VERS:
Dette verset (første ledd) er en nyhetsartikkel fra Allah til alle vesener, hyggelige mennesker fromme eller ugudelig, troende og vantro. Hver person vil gå til helvete. Dette har vært levering av Allah og hans løfte til sine tjenere. Det er ingen tvil om forekomst av hendelsen. Allah vil sikkert skje. [1]
Å merke seg kommentatorer Forskerne er uenige om betydningen av ordet al-wurûd [2] (gå til helvete) i verset. Noen forskere hevder, at helvete skal presenteres i nærvær av alle skapninger, slik at alle vil føle frykt. Etter det, Allah redde Muttaqin (rettferdige mennesker). Eller i henhold til en annen tolkning, vil alle skapninger inn i det. Selv de troende inn i den, men helvete vil være kul og sikkerhet for dem. I tillegg er det andre tolkninger som tolker den nærmer inferno. Og det har vært antydet at intensjonen er å varmetapet oppleves av de troende når lidelse fra varme sykdom. [3]
Shaykh Abdul Muhsin sa at den mest populære tolkning av verset over er det to meninger. Først, alle i helvete, men de (troende) ikke oppleve fare. Sekund, de alle gikk shirath (bro) i samsvar med nivåene av veldedighet shalehnya.Jembatan er spredt over overflaten av Hell. Så sa folk som skal ha kommet gjennom helvete. Denne tolkningen rahimahullahdari sitert Ibn Kathir Ibn Mas'ood Radi 'anhu. [4]
Av disse to meninger, anser Imam Ibn ABIL 'Izzi rahimahullah (d. 792 H) at andre mener er den mektigste og Rajih. Han sa: "De lærde skiller om tolkning av al-wurûd forståelse Guds Ord Letter Maryam 71 vers, der mening er rett? Meninger av de mest åpenbare og kraftigere er krysset shirath. "[5]
For å styrke dette argumentet, Imam Ibn ABIL 'Izzi rahimahullah berhujjah neste vers (QsMaryam/19: 72) og hadith fortalt av Imam Muslim rahimahullah i boka Shahihnya no. 6354. Fortalt av Imam Muslim rahimahullah isnaad fra Umm Mubasysyir Radi 'Anha, hørte han profeten sallallaahu' alaihi wa sallam sa mens siden Hafsah Radi 'Anha, "Ingen av de menneskene som har berbaiat under treet (for å delta i Hudaibiyah traktat, rød) vil gå til helvete ". Hafsah (lurer) sa, "De skal få komme inn, O Messenger of Allah". Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam ble remonstrated. Hafsah Radi 'Anha postulerte ved å lese vers (som betyr): "Og ingen av dere som ikke kom til ham (helvete). Det er for Herren er en bestemmelse som er satt. (På høre dette) profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam deretter (sittende problemer stund) sa, "Ja Allah har sagt etterpå: da skal vi spare dem som frykter Allah og la folk zhalim i (Hell) er på kne)" .
Etter angitt ovenfor hadith, sier Izzi rahimahullah at han (Messenger) sallallaahu 'Imam Ibn ABIL alaihi wa sallam antydet (i hadith) at hensikten alwurûd (gå til helvete) bør ikke oppgi det. Så er overlevelsen av (noen) fra fare han ikke skulle ha opplevd. Men med tilstanden (fliser) som oppstod var nok (da han overlevde trusselen om det). Den som forfulgt av fiender som ønsker å drepe ham, men fienden var ikke i stand til å fange den, så for folk som ikke får fanget det kunne sies: Gud har reddet ham. Derfor sier Allah hva betyr:
ولما جاء أمرنا نجينا هودا
Og når Allah Vi kom, reddet Vi Hud ... [HUD / 11:58]
فلما جاء أمرنا نجينا صالحا
Så når avgjørelsen Vi kom, reddet Vi Saleh ... [HUD / 11:66]
ولما جاء أمرنا نجينا شعيبا
Så når avgjørelsen Vi kom, reddet Vi Shoaib [HUD / 11:94]
Avstraffelse av Allah er ikke meted ut til dem, men de har skjedd med noen andre enn hvis det er ingen sikkerhet faktorer som Allah skjenket dem spesielt, vil plage vil ramme dem også. Tilsvarende forståelse al-wurûd (gå til helvete), noe som betyr disse menneskene vil gå gjennom helvete på shirath. Da Allah frelse dem som gjør rett og la folk i en tilstand av urettferdighet i helvete knærne "[6]
I tråd med ovennevnte beskrivelse, tidligere Imam Nawawi rahimahullah (d. 676 AH) forsterker også betydningen tvers shirath. Han rahimahullah sa i å forklare hadithen Umm Mubasysyir Radi 'Anha: "Really, jeg mener al-wurûd (kom) i verset er gjennom shirath. Shirath er en bro som går over i helvete. Beboerne av Brann vil falle i den. I mellomtiden, i tillegg vil de være trygge. " [7]
I boken av al-Jawâbuss Sahih (1/228), Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah også merâjihkan rahimaullah forståelse al-wurûd av krysset shirath [8]. Shaykh Abu Bakr al-Jazairi Hafizhahullah valgte også denne uttalelsen i sin kommentar [9].
HAPPY mennesker på tvers forsiktige shirath
Fromme veldedighet vil være svært innflytelsesrike i ferd med å passere denne shirath. Jo mer veldedig from person i verden, vil det være raskere i korset. Allmektige Allah frelse dem som frykter ham etter sine gjerninger.
Shaykh as-Sa'di rahimahullah sa: "Mennesker over det i samsvar med amaliahnya nivåer (i verden). Noen gikk så raskt som et kyss, eller vinden, løp så fort hastigheten på utdannet hest og storfe flukt. De fleste (kryss) med berlarilari, turgåing og krypende. Andre slo og dyttet fall i helvete. Hver ifølge fromhet. Derfor sier Allah hva betyr "Da vil vi redde dem som frykter (Allah ved hans kommando og løpe vekk fra forbudet hans) og la folk zhalim (som menzhalimi seg med vantro og vice) i (Hell) er på sine knær. "[10]
May Allah k med nåde og kjærlighet gledelig redde oss alle fra helvete.
Lærdommer fra versene:
1. Inneholder en plikt trofast eksistensen av helvete.
2. Bestemmelse av ansvar shirath tro.
3. Bestemmelse av sikkerhet krysset broen over helvete.
4. Resolusjon av Allah uunngåelig.
5. Folk frykter vil bli frelst fra pine i helvete.
6. Folk fâjir (onde) vil omkomme på grunn av deres skulke og umoralsk.
Allah vet best.
[Kopiert fra Sunnah Edition magasinet 09/Tahun XIII/1430H/2009M. Publisert Lajnah Foundation Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Purwodadi Gondanrejo Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-858197 Faks 0271-858197]
kilde: http://almanhaj.or.id/
Tidak ada komentar:
Posting Komentar