Kamis, 16 Agustus 2012

Eid al Fitr dager og veiledning rike; av Buraidah Allah 'anhu, sa han: كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يخرج يوم الفطر حتى يطعم و يوم النحر لا يأكل حتى يرجعفيأكل من نسيكته. رواه الترمذي وابن ماجه "Det er profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ikke ut på dagen" Eid al-Fitr, så han spiste. Og han gjorde ikke spise på dagen for "Eid al-Adh-ha, så han gikk hjem, så spiser kjøttet av offeret". [At-Tirmidhi og HR Ibn Majah].


Eid al Fitr dager og veiledning rike; av Buraidah Allah 'anhu, sa han: كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يخرج يوم الفطر حتى يطعم و يوم النحر لا يأكل حتى يرجعفيأكل من نسيكته. رواه الترمذي وابن ماجه
"Det er profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ikke ut på dagen" Eid al-Fitr, så han spiste. Og han gjorde ikke spise på dagen for "Eid al-Adh-ha, så han gikk hjem, så spiser kjøttet av offeret". [At-Tirmidhi og HR Ibn Majah].


Av
Aris geistlige Abu Sulaiman Sugiyantoro


HVORFOR kalt 'ID?
I språk, 'Id er noe som igjen og igjen og igjen. Noe som pleide å komme og gå tilbake fra ett sted eller tid.

Da kalte 'Id, fordi Gud gir godhet å bryte sine tilbake, etter vår faste og betale Zakat Fitr. Og en perfeksjonert pilegrimer, etter å ha blitt beordret til å slakte dyret offer og Tawaf. Fordi, som regel på tider som dette er det glede og lykke.

Som rahimahullah Suyuti sa: "Id er det spesielle ved dette folk. Eksistensen av to dager med 'Id, den Guds nåde til denne nasjonen. Fra Anas Allah 'anhu, sa han, «Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam kom til Medina, og folket i Medina hadde to festdager. På tidspunktet for Jahiliyyah, spiller de på disse to festdagene. Han sa, «jeg kommer og du har to dager, fikk du spille i Uvitenhet. Gud da erstatte med en bedre enn dem begge, (nemlig) den dagen Nahr og dagen for Fitr. "[Dr. Abdullah Ath Thayyar, Ahkam Al 'Idain Wa' Asyri Dhi'l Hijjah, s.. 9].

Sunnah ting på 'ID
Det er noen som praktiserer Sunnah for oss på denne gledens dag, inkludert:

A. Bath.
På dagen for 'Id, Sunnah for dusjen. Fordi denne dagen muslimene vil samle, så Sunnah som et bad på fredag. Men hvis noen bare wudoo 'bare, er det legitimt for ham. (Ibn Qudama, Al Mughni, 3/257). Slike som bading og kaifiyatnya janabat.

Nafi 'fortalt, først, den "Eid al-Fitr, Ibn Umar' anhuma dusj før avreise til feltet. [Fortalt Imam Malik i al Muwatta ', 1/177].

Sa'īd Ibn Musayyib rahimahullah sa, "Sunnah på dagen" Eid al-Fitr er det tre. (Det er): en kort spasertur til feltet, spise og dusje før du forlater huset. [Irwa'ul Ghalil, 2/104].

2. Bønn Før avreise utsmykkede 'Id.
Sunnah å vaske opp og sette på sine beste klær, slitasje parfyme og bersiwak.

Av Allah ibn Abbas 'anhuma, sa han:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يلبس يوم العيد بردة حمراء

"Det er profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, den dagen' Id, bar hun en rød burdah". [Ash Saheehah, 1279].

Rahimahullah Imam Malik sa: «Jeg hørte Ahlul Ilmi, anses de Sunnah parfyme og dekorert den dagen" Id ". [Al Mughni, 3/258].

Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "I det siste, når ut på en to-dagers fest bønner, ble profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam iført en vakker kjole. Hullah Han har vært iført i to dager ferie og sol, på. En gang var han iført to grønne plagg , og noen ganger hadde burdah (rød teppe klut). " [Zaadul Ma'ad, 1/426].

Mens for kvinner, ikke anbefalt for bruk klær dekorert med en fancy, eller slitasje parfyme. Og skulle de holde seg borte fra mennene ikke å baktale, som den virkeligheten vi ser i dag.

3. Spise før Prayer 'Eid al-Fitr.
Fra Anas Allah 'anhu, sa han:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم لا يغدو يوم الفطر حتى يأكل تمرات. رواه البخاري

"Det er profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ikke ut for å be' Eid al-Fitr, så han spiste noen datoer". [Rapportert av al Bukhari].

Og Buraidah Allah 'anhu, sa han:

كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يخرج يوم الفطر حتى يطعم و يوم النحر لا يأكل حتى يرجع
فيأكل من نسيكته. رواه الترمذي وابن ماجه

"Det er profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ikke ut på dagen" Eid al-Fitr, så han spiste. Og han gjorde ikke spise på dagen for "Eid al-Adh-ha, så han gikk hjem, så spiser kjøttet av offeret". [At-Tirmidhi og HR Ibn Majah].

Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "I det siste, før du går ut for å be 'Eid al-Fitr, profeten sallallaahu' alaihi wa sallam spise noen datoer, med et oddetall. Og den dagen" Eid al-Adh-ha, gjorde han ikke spiser så baksiden av feltet, da Han spiste kjøttet av offeret. " [Zaadul Ma'ad, 1/426].

4. Tar en annen vei Avreise og retur av når bønn 'Id.
Sunnah til menyelisihi måte, nemlig ved å ta en vei da gå ut å be 'Id, og passerer den andre veien når du returnerer fra feltet.

Fra Jabir Allah 'anhu, sa han:

كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا كان يوم عيد خالف الطريق. رواه البخاري

"Det er profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, når den dagen' Id, tok han en annen vei når permisjonen og gå hjem". [Rapportert av al Bukhari i Bab Al 'Idain]

Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "I fortiden profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ut på foten, og han menyelisihi veien; (at) gikk gjennom en vei og gå tilbake av en annen vei." [Zaadul Ma'ad, 1/432].

Law tok en annen vei er bare en spesiell på to dagers Id. Ikke Sunnah for andre gjerninger, for eksempel bønn søndag, som nevnt i boka av Ibn Dhuwaiyan Manarus Sabil 1/151. Eller i de gode gjerninger andre problemer, nevner Imam An Nawawi i boken Righteous Riyadhush, kapittel disunnahkannya går for å be 'Id, besøke syke, hajj, krigen, ledsaget liket og den andre ved å ta en annen vei, så multiplisere stedet- gudshus.

Shaykh Ibn 'Uthaymeen, kan Allah ha nåde sa: "Ting som dette kan ikke være diqiaskan. Videre er det praksis ingen praksis på den tiden av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Og aldri sitert på at han tok en annen vei, bortsett fra på to dagers Id. Vi har en viktig regel for thalibul ilmi, er alt som hvorfor tiden av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam og han gjorde ikke det, da praksis er avvist ". Inntil Shaykh Ibn 'Uthaymeen sa: "Det er sant, er forslaget, ta en annen vei, en spesiell bønn ved de to' Id alene, som fra ordene i Zahir al Hajjawi muallif i Zaadul Mustaqni'-fordi han ikke nevnte dagen fredag, men bare nevnt i to dager Id. Dette tyder på at han valgte å ikke disunnahkannya mening tok en annen vei, bortsett fra på to dagers Id '. [ASY Syarhul Mumti ', 5/173-175].

5. Bertakbir.
Allah sier:

ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون البقرة - 185

"Og så du perfeksjonert et spørsmål om Ramadan og bertakbirlah fordi Gud har gitt til deg, kan du være takknemlig". [Al Baqarah: 185].

Bertakbir tid begynner etter sighting den nye månen av Shawwal, er det om mulig. Og hvis ikke er mulig, da med ankomsten av nyhetene, eller når solen den 30. Ramadan. Deretter ferdig med denne Takbir til Imam prekenen av 'Id. Tilsvarende, i den oppfatning av retten, blant Ahlul Ilmi mening. Men vi ikke bertakbir når du hører på prekenen, men hvis du følger takbirnya prest. Og understreket til bertakbir når ut av huset til feltet, eller mens man venter på presten som kommer. [Ahkamul 'Idain, 24].

Rahimahullah Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah sa: "Takbir på dagen av Eid al-Fitr begynner når sighting nymånen, og slutter med ferdigstillelse av" ID som er når presten avsluttet av prekenen, (og dermed) mener er rett. ". [Majmu 'Fatawa, 24/220, 221].

Boligene (shighat) Takbir, i dette tilfellet er det bredde. Har kommet en autentisk fortellerstemme av Ibn Mas'ud Allah 'anhu, at han bertakbir på tasyriq med partall dager (to ganger) Allahu Akbar lafadz sa. Fortalt av ibn Abi Syaibah, og sanadnya autentisk, men bemerket at andre lafadz tre ganger.

الله أكبر, الله أكبر, الله أكبر, لا إله إلا الله, الله أكبر, الله أكبر, ولله الحمد

Bør ikke være jama'i bertakbir, som samlet en gruppe mennesker for å si det med én stemme, eller den personen som gir kommandoen etterfulgt av en gruppe mennesker. Fordi, er som denne praksisen aldri sitert fra Salaf. Sunnah, bertakbir alle individuelt. Som er godt på alle dhikr, eller ba en bønn-bønn når masyru 'til enhver tid. [Ahkamul 'Idain, Ath Thayyar, s.. 30].

Sheikh Al Albani rahimahullah sa: "Det er verdt å bli gitt en advarsel på det nåværende tidspunkt, at stemmen hennes når menigheten disyari'atkan bertakbir ikke med én stemme, slik det gjøres av noen mennesker Tilsvarende ble ved hvert minne opplest eller. Nei, det gjør det ikke disyari'atkan å berjama'i. Vi bør være oppmerksomme på dette problemet "[Lineage Al hadithene Saheehah, 1/121].

Bønn JURIDISK ID
Loven om bønn 'Id er Fard' ain, for alle å gjøre det. Av Umm 'Athiyyah Allah' Anha, sa han:

أمرنا - تعني النبي صلى الله عليه وسلم - أن نخرج في العيدين العواتق وذوات الخدور وأمر الحيض أن يعتزلن مصلى المسلمين. متفق عليه

«Profeten beordret oss (kvinner) for å hente ut" awatiq (unge kvinner) og jentene er tilbaketrukket. Og han beordret til å holde seg borte fra menstruerende kvinner mushalla (bønnested) av muslimer ". [Avtalt alaih].

I det siste, Rasululllah sallallaahu 'to alaihi wa sallam be alltid holde' Id. Dette er et argument for nødvendigheten av å be 'Id. Og be 'Id abort fredagsbønnen forpliktelser, dersom den "Id falt på fredag. Noe som ikke er obligatorisk, er ikke sannsynlig å avbryte en forpliktelse til en annen. Look At Ta'liqat Ar Radhiyah, Sheikh Al Albani, 1/380.

Argument om at bønnen 'Id er Fard "Ayn, er det madhhab av Abu Hanifah og en av historie Imam Ahmad. Tilsvarende, mener Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah valgt. Han sa i Majmu'Fatawa (23/161), som følger: "Derfor, ber vi om at loven merajihkan 'Id er obligatorisk' Ain. Som for forslaget er ikke obligatorisk, er et ord som er svært langt fra sannheten, fordi bønn 'Id inkludert den største islamske syi'ar. Muslimer som samles på denne dagen, mer enn på fredag. Tilsvarende disyari'atkan den dagen til bertakbir. Som for hans juridiske betenkningen som sagt Fard kifaya, ikke akkurat ".

Bønn time 'Eid ul-Fitr
Mesteparten av Ahlul Ilmi oppfatning, at tiden for bønn 'Id er like høy som et spyd etter soloppgang til solen sklir. Nemlig Duha.

Mengakhirkan også Sunnah å be 'Eid al-Fitr, muslimer har mulighet til å gi veldedighet Fitr.

Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa: "I det siste, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam mengakhirkan be' Eid al-Fitr og trang til å be 'Eid Adh-ha. Mens Ibn Umar 'anhuma, en venn som holdes til Sunnah. Han kom ikke ut før soloppgang ". [Zaadul Ma'ad, 1/427].

PLASSER etablere Salat 'ID
Sunnah bønn 'Id i mushalla. Nemlig feltet utenfor oppgjøret av muslimer, med mindre det er udzur. For eksempel, slik som: regn, sterk vind og den andre, bør det gjøres i moskeen.

Ibn Qudama rahimahullah sa: "Doing bønnen" Id i feltet er sunnah, fordi første, profeten sallallaahu 'alaihi wa salalm ut i feltet og la moskeen. Tilsvarende fire kalifene. Og dette er alle muslimer. De har avtalt i alle alder og sted for å komme seg ut i feltet når de ber 'Id'. [Al Mughni, 3/260].

Ingen samtale og IQAMAH før bønn 'ID
Ibn Abbas og Jabir av Allah 'anhuma, sa de:

لم يكن يؤذن يوم الفطر ولا يوم الأضحى. رواه البخاري ومسلم

"Aldri kaller til bønn på dagen for" Eid al-Fitr og dagen av "Eid al-Adh-ha". [Rapportert av al Bukhari og Muslim]

Jabir bin Samurah av Allah 'anhu, sa han:

صليت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم العيدين غير مرة ولا مرتين بغير أذان ولا إقامة. رواه مسلم

"Jeg ba med profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam på en to-dagers fest, en gang eller to, uten bønn og uten iqamat". [Rapportert av Muslim].

Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa: "Tidligere da Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam til feltet, startet han bønn uten Adhan og iqamat eller ordet" ask shalatu jami'ah ". Og Sunnah, ikke å gjøre det ". [Zaadul Ma'ad, 1/427].

SHIFAT be 'ID
Praying 'Id, jobbet to rak'ah, bertakbir i to rak'ah er 12 ganger Takbir, 7 i første rak'ah etter takbiratul ihram og før qira'ah, og fem Takbir i andre rak'ah før qira' ah.

عن عمرو بن عوف عن أبيه عن جده أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كبر في العيدين سبعا في الأولى وخمسا في الآخرة. رواه ابن ماجه

"Fra Amr bin Syu'aib av sin far fra sin bestefar, faktisk Messenger av Allah 'alaihi wa sallam ba bertakbir på to' Id sju ganger i første rak'ah og fem ganger i andre rak'ah." [HR Ibn Majah].

عن عائشة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كبر في الفطر والأضحى سبعا وخمسا سوى تكبيرتي الركوع. رواه أبو داود و ابن ماجه

"Fra Aisha, sannelig Allah sallallaahu 'to alaihi wa sallam bertakbir be' Eid al-Fitr og be 'Choice Eid al-Adh-ha syv ganger og fem ganger, i tillegg til to Takbir bukker". [Rapportert av Abu Dawud, Ibn Majah. Se Irwa'ul Ghalil, 639].

Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa: "Han begynte å be 'Id før berkhutbah. Han ba to rak'ahs. Bertakbir i første rak'ah, sju suksessive ganger etter Takbir Takbir iftitah. Han stanset mellom to Takbir. Det er ikke kjent spesifikk dhikr mellom Takbir, Takbir dette. Men (det) nevnte at Ibn Mas'ud Allah 'anhu og velsignet Gud, smigrende og fullstendig velsignelser på profeten sallallaahu' alaihi wa sallam (mellom de to Takbir), som nevnt av Al Khallal. Og Ibn Umar 'anhuma er en venn som er veldig tamassuk (stikker) til Sunnah. Han løftet hendene hver gang Takbir. Og etter å perfeksjonere takbirnya begynte profeten qira'ah. Han leste Al Fatiha, så les brevet Qaf i en rak'ah. På den annen rak'ah, resiterte Surat Al Qamar. Noen ganger leser brevet og brevet Al Al A'laa Ghasyiyah. Han har to legitimt enn dette, og uautorisert historie stater i andre.

Når du er ferdig å lese, bertakbir han og bukker. Deretter, når den har perfeksjonert den første rak'ah, reiste han fra nedbrutt og bertakbir fem ganger på rad. Etter det leste han. Deretter Takbir åpner i to rak'ahs, så les, og etter bøying. " [Zaadul Ma'ad, 1/427].

ER DET FØR OG ETTER Sunnah Prayers 'ID?
Ikke Sunnah Sunnah bønner før og etter "Id. Allah er nevnt fra Ibn Abbas 'anhuma:

أن النبي صلى الله عليه وسلم صلى يوم الفطر ركعتين لم يصل قبلها ولا بعدها. رواه البخاري

"Ja," ba alaihi wa sallam 'profeten sallallaahu Eid al-Fitr to rak'ah, ikke ber før eller siden "[Rapportert av al Bukhari].

Imam Ahmad, kan Allah ha barmhjertighet sagt: "Det er absolutt ingen sunnah bønn før eller etter" Id ". Så spurte han: "Hva om folk som ønsker å be på den tiden?" Han svarte: «Jeg er redd vil bli etterfulgt av de som ser den. Ya'ni ikke be ". [Al Mughni, Qudama Ibn 3/283].

Ibn Hajar Al Hafidz rahimahullah sa: "I konklusjonen, er bønnen« Id ingen Sunnah bønn før eller etter, forskjellig fra person med bønn mengqiyaskan Gomaa Men Sunnah bønnene muthlaqah ingen spesiell argument mot det, med mindre det er gjort i tide. er makruh som på andre dager. " [Fath-Hul Bari, 2/476].

Når ber 'Id gjort i moskeen på grunn av udzur, så bestilte to rak'ah bønn tahiyyatul moské. Og Allah vet best.

Hvis en person FRA VENSTRE BAK be 'ID, er nødvendig MENGQADHA?
I denne utgaven, Shaykh Ibn 'Uthaymeen, kan Allah ha barmhjertighet erklærte i ASY Syarhul Mumti' 5/208:. "Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah argumenterer diqadha ikke De som forlot eller flyktet fra bedende 'Id, er det ikke Sunnah for mengqadha'nya, fordi dette har aldri Ingen av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. og bønn' Id bønn gjøres med en spesiell forsamling. Derfor disyari'atkan ikke, bortsett fra på den måten ".

Shaykh Ibn 'Uthaymeen, da han sa også:.. "Bønn er ikke diqadha Fredag ​​Men for folk som er igjen, til (det) erstatte de obligatoriske fredagsbønnen med en bønn den gangen at Dhuhr I bønn.' Id, når etterslepet av menighet, er det ikke diqadha, fordi på den tiden det ikke er obligatorisk bønn eller be sunnah ".

Sermon 'Eid ul-Fitr
I Shahihain og andre som er nevnt:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخرج يوم الفطر والأضحى إلى المصلى فأول شيء يبدأ به الصلاة ثم ينصرف فيقوم مقابل الناس والناس جلوس على صفوفهم فيعظهم ويوصيهم ويأمرهم. رواه البخاري و مسلم

"Det er profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ut i feltet på" Eid al-Fitr og "Eid al-Adh-ha. Første han gjorde var be, snudde seg og sto vendt mot hans venn, og de ble sittende i sine rekker. Så han ville gi 'Choice izhah, testament og beordret dem ". [Rapportert av al Bukhari og Muslim].

I saken om prekenen "Id, den personen ikke plikt til å lytte. Lov til å forlate banen etter bønnen. Ikke så prekenen søndag, som er obligatorisk for oss å delta.

I hadith av Ibn Sa'īd Som Allah 'anhu, sa han:

شهدت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم العيد فلما قضى الصلاة قال إنا نخطب فمن أحب أن يجلس للخطبة فليجلس ومن أحب أن يذهب فليذهب

"Jeg så ba 'Id med profeten sallallaahu' alaihi wa sallam Når du er ferdig, sa han:".. Vi er nå berkhutbah Alle som ville lytte, vennligst sitte ned og hvem er villig, kan du gå ".. [Utstedt av Abu Dawud, An Nasa'i, Ibn Majah. Se Irwa'ul Ghalil 3/96]

Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "I det siste, da Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam perfekt bønn, snudde han og stod foran sine venner, mens de sitter i sine rekker. Han ga mau'izhah, testamenter og ordrer og forbyr dem. Han åpnet khuthbah -talen ved priste Gud. Det ble aldri rapportert i ett haditspun at han åpnet to prekener på 'Eid al-Fitr og "Eid al-Adh-ha med bertakbir. Og gitt rukhshah for menneskene som deltok på" Id å lytte til prekener eller gå ". [Zaadul Ma'ad, 1/429].

Hvis dag 'ID sammenfaller med fredag
Når dagen av "Id dagen sammenfaller med fredag, fredagsbønnen forpliktelser for personer som har deltatt på" bli Id inngis. Men for myndighetene, bør pålegges å sette opp fredagsbønnen, for å bli ivaretatt av folk som ikke ser 'Id eller for de som ønsker å delta på fredag ​​av folket som har bedt' Id. Og i stedet for fredag ​​for folk som ikke er fredagsbønnen, bønnene Dhuhr. Men jo bedre, er å delta begge. [Se Ahkamul 'Idain, Ath Thayyar, s.. 18; Ma.ialis 'Asyri Dhi'l Hijjah, Sheikh Abdullah Al Fauzan, s.. 107].

Fra Abu Hurayrah fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, sa han:

قد اجتمع في يومكم هذا عيدان فمن شاء أجزأه من الجمعة وإنا مجمعون. رواه أبو داود و ابن ماجه

"Har du samlet på disse to 'Id. Den som vil, så be' Id hatt nok av fredag. Men vi arbeider på fredagsbønnen." [Rapportert av Abu Dawud, Ibn Majah]

GOD DAG å si 'ID
Shaykh al-Islam ble gratulert på dagen av 'Id. Han svarte:

«Gratulasjoner dag 'Id, hvis noen møter sin bror, da han sa تقبل الله منا ومنكم (may Allah akseptere gode gjerninger fra oss og fra deg), eller أعاده الله عليك (måtte Gud gi gode ting til deg), eller semisalnya, i noe som dette har blitt fortalt fra blant en gruppe venner, at de først gjør det. Og diperperbolehkan av Imam Ahmad og mye mer. Imam Ahmad sa at jeg ikke begynne med gratulerte noen 'Id. Men hvis noen gratulerte meg, jeg menjawanya, fordi svaret tahiyyah obligatorisk. Gratulerer startet 'Id er ikke en Sunnah er organisert, og ikke inneholde noe som er forbudt. Den som gjør jobben, så er det en sak. Og for de som ikke gjør det, det er også et eksempel ". [Majmu 'Fatawa, 24/253, se også Al Mughni, 3/294].

Wallahu a'lamu shawab bish.

Fullført 15. 1425 Rajab, sammenfallende 30 august 2004.

[Kopiert fra As-sunnah magasinet VIII/1425/2004M 07/Tahun Edition. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858197]




Hari Raya og dens betydning i islam


Av
Shaykh Muhammad Ibn Ibrahim Ad-Duwais


Helligdager er dager hvor felle noen følelse av glede er alltid feiret av folkene før oss i dag. De avslører alle betydningen av "ubudiah (tilbedelse) til sine guder med en rekke arrangementer i henhold til påstanden deres om at de handlinger som kan komme nærmere dem og instruere tilhengere å reetablere sin natur er rett og sterk forankret i sjelen deres sjeler. Men blant menn som foretrekker blanke gjerninger som ikke er nyttige, enten ord eller gjerning, og mer tilbøyelig til deres ønsker fylt med stygghet og kejelekkan, slik at naturen ikke lenger ignorere sine samtaler.

Islam forbyr handlinger (tom som ikke er nyttig) som festdag rayanya vantro eller kom og se den, sier Allah Subhanahu wa Ta'ala:

والذين لا يشهدون الزور وإذا مروا باللغو مروا كراما

"Og de som ikke vitne til Az-Zur, umoralske gjerninger, og hvis de passerer en intetsigende handling (rot) med full ære av sin fortid". [Al-Furqan: 73]

De lærde 'som Mujahid, Ibn Sirin, Rabi' bin Anas, og Ikrimah rahimahullah hevde at den var tiltenkt av dette avsnittet er den festdagen av uvitenhet.

Da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom til Medina, fant han folk i Madinah feire to festdager for moro og boltre seg på den tiden av uvitenhet, så sa han:

قدمت عليكم ولكم يومان تلعبون بهما في الجاهلية فقد أبدلكم الله يومين خيرا منهما يوم النحر ويوم الفطر

«Jeg kommer til deg og du har to festivaler spiller du i det på den tiden av uvitenhet, og Allah har erstattet dem med en bedre en for deg:". The Feast of offer og dagen breaking ". [HR Imam Ahmad, Abu Daud, og Nasa'i]

Og profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa til Abu Bakr Allah' anhu:

يا أبا بكر إن لكل قوم عيدا وإن عيدنا هذا اليوم

"O Abu Bakr sant for hver av de eksisterende rayanya dag og dette er vår fest".

Og av 'Uqbah bin' Amir av Allah 'anhu at profeten sallallaahu' alaihi wa sallam at han sa:

يوم عرفة ويوم النحر وأيام التشريق عيدنا أهل الإسلام وهن أيام أكل وشرب

"Day of Arafah, er den dagen og dagene qurban mina vår ferie, muslimer og i disse dager det er en dag for å spise og drikke". [HR. Abu Daud, Nasa "Jeg og Tirmidhi]

Ting som dette gir en følelse av en annen for en muslim som han er forskjellig fra andre trosretninger, en falsk og misforstått, fordi de også har en fest - en spesiell fest. Og når en muslim føler seg stolt av tillegg av et sekund fest som har blitt beskrevet av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, da dette vil føre til tap til hedningene hat i sitt hjerte og smerte til uskyldig av dem og deres handlinger . Likevel er de de mest grunnleggende prinsippene i Aqeedah av en muslim, sa Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:

من تشبه بقوم فهو منهم

"Den som ligner et folk er at det inkluderer". [HR. Ahmad, Abu Dawud, og andre]

Og det øyeblikk av stolthet og kjærlighet til den store festdag for muslimene vil forsvinne litt etter litt fra hans hjerte, så det er ikke igjen i det hele tatt.

I forbindelse med denne Shaykh al-Islam sa i Fatawanya rahimahullah:
"En tjener hvis laget av noen av virksomheten sin i stedet for de foreskrevne saker vil det memudarlah hans kjærlighet til sharia og ønske om å dra nytte av sharia i henhold til en fastsatt tillegg penyimpanganya mot, i motsetning til dem som styre vilje og ønske om noe som er foreskrevet da han skulle lovprise sin kjærlighet til sharia og foretrekker å dra nytte av det som er foreskrevet, slik at mer perfekt og avsluttet den islamske diinnya. derfor du finne folk som liker å lytte til musikk og sang-for-qashidah vennlighet (katanya!) vil avta hans kjærlighet til lytte til Koranen ". [Al-Fatawa].

I feiringen av en fest, der er den tro av visse religioner, men når en muslimsk deltar i en ferie feiring eller fest som tviler, så er det en visshet han vil falle i den vrangforestilling at det er i religion sine religioner og kan også falle i skulke.

Hari Raya-IED-MOMENTUM er tilbedelse
Vi vet at hver rase har en spesiell dag som de fest, fokuserer de på det med en rekke av deres tro og lære at de kan være arvelig. For dem er festen en momentum for tilbedelse, ketundukkan til andre enn Allah, eller handling av ondskap eller grusomhet, spill og så videre. Som det skjer, og vi finner den festdag høytid Nassara, blant disse er begynnelsen på ferie (nyttår), og årsslutt ferie (jul).

Festen for Eid-i-Islam har betydning ved starten av den kommende av islam, er alle spor av religiøse tjenester som tidligere ble skrevet ut så beæret av troende og ikke til venstre i det hele tatt. Islam rettet bare til forherligelse av Allah Subhanahu wa Ta'ala alene. Islam presenterer to festivaler feires etter to meget stor tilbedelse i islam:

Først: «Eid al Fitr, kommer etter fullføring av forpliktelser siyam Ramadlan, der en muslimsk syahwatnya forebygge og begrense menneskelig begjær, de også slå nettene i bønn står foran Gud den allmektige, utmattelse og bukker med ydmyk og ydmyke seg selv fylle coffers av hans Subhanahu wa Ta'ala. At i de siste ti dagene av Ramadan var det en kveld som var den beste natten i året, noe som er Laylat al-Qadr (natt for strøm).

Second: «Eid al-Adha (offer dag), den siste dagen av de ti dagene i måneden Dhu al-Hijjah, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam nevnt i hans sa:

ما العمل في أيام أفضل منها في هذه قالوا ولا الجهاد قال ولا الجهاد إلا رجل خرج يخاطر بنفسه وماله فلم يرجع بشيء

». Borte er de dagene av rettferdige gjerninger, er Allah mer elsket enn disse dager (dvs. ti dager etter den første måneden av Dhu al-Hijjah)" Han spurte: «Ikke engang jihad i Allahs vei" Han sa: «Heller ikke er jihad i Allahs vei , bortsett fra en person som går av seg selv og sin eiendom, og deretter ikke komme tilbake i det hele tatt ". [HR. Bukhari].

I en annen rapport uttalt:

ما من أيام أعظم عند الله ولا أحب إليه العمل فيهن من هذه الأيام العشر فأكثروا فيهن من التهليل والتكبير والتحميد

"Ingenting er mer herlig haripun Allah Subhanahu wa Ta'ala og den elskede er ikke gode gjerninger i det mer enn ti dager (de første ti månedene av Dhu al-Hijjah) deretter multiplisere tahlil, Takbir, tahmid i det". [HR. Ahmad og Thabrani]

Feiring av "Eid al-Adha kommer til muslimene etter dagene går fylt med perler, tahmid, tahlil, Takbir, siyam, sadaqah og tilbedelse, kommer til dem, mens de andre muslimer i Det hellige land oppfylle hans kall.

IED (Hari Raya) er dagen TILBEDELSE
Vi vet at to-dagers ferie i den islamske sharia er assosiert med de sammenhengene er foreskrevet, slik det er foreskrevet i de store gjerninger som binder folk til deres religion. Som i "Eid al-Fitr, er muslimer pålagt å bryte og det er forbudt å faste på denne dagen.

En muslim er å tilbe Allah Subhanahu wa Ta'ala på dagen med en pause som tilbedelse til ham ved å faste på de foregående dagene (Ramadan). Også disyari'atkan der å bertakbir til Allah, som Allah sier om:

ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون

"Og vær dere perfekt tall (fastende) og bertakbir-forherlige Gud for hva Han har gitt deg slik at du blir en takknemlig folk." [Al-Baqarah: 185]

På festen dagen av "Eid al-Fitr Allah spesifikt krever utstedelse av Fitr almisser gitt til en annen muslim brødre fattige og trengende.

Mens på festen 'Idhul Adha muslim nærmere Allah Subhanahu wa Ta'ala å slakte offer, som et tegn peribadahannya til Allah Subhanahu wa Ta'ala og takknemlighet for hans tjenester, samt tegn til emulere profeten Ibrahim Alaihissallam ( khalilur Rahman / elsker av Gud) hvor han testet av Allah Subhanahu wa Ta'ala å drepe sin sønn (Ismael Alaihissallam) og han ble møtt med full lydighet til Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Tilsvarende, i tillegg er det i ham en forstand til å følge eksempelet til profeten Ibrahim Alaihissallam å slakte et offer til Gud Subhanahun wa Ta'ala, står han også klar for å overlevere halsen i veien for Allah.

Har ikke folk lære av ting som dette? Tidakah folk henter inspirasjon fra historiene om martyrer som tilbød nakken er så billig å forsvare Allahs ord?

Så når en muslimsk slakting offerdyr, også han ville vente på ordre om å overlate halsen på Allahs vei Subhanahu wa Ta'ala. som sagt av en poet:

Hvis nakken av Allah være fornøyd de

Så de vil forlate det opp til adlyde og ta ordre
Som de overlate det når jihad

Til sine fiender til blodet rant fra halsen
Men de er motvillige til å utlevere nakken

Og slik er fornedring av en tjener, og ikke høyden.

Hari Raya OG Takbir
Allah Subhanahu wa Ta'ala sier i boken etter hans strålende vers med faste:

ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون

"Og så du bilangannya perfeksjonert og at du bertakbir
-Forherlige Allah for det Gud har gitt deg, og at du er takknemlig "[Al-Baqarah: 185].

Vaner av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ut på dagen av Eid al Fitr mens bertakbir opp til moskeen og gjennom bønn, og når bønnen er ferdig, stoppet han Takbir.

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah ble spurt om tiden rahimahullah Takbir på to helligdager, svarte han:
"Lovet være Allah, den beste mening om emnet holdt av jumhur Takbir (flertallet) Salaf lærde og fuqaha av følgesvennene og imamene er bertakbir starte morgenen dagen Arafah (9. Dhul) til slutten av dagen til dag Tasyriq (11, 12, og 13 Dhu al-Hijjah) etter bønnen, og er foreskrevet for hver person til menjaharkan (mengkeraskan lyd) når bertakbir da den kom ut for "Eid, og dette er basert på avtale av de fire imamene. Og er Ibn Umar når ut til festen mushalla 'Eid al-Fitr og "Eid al-Adha til mushalla menjaharkan Takbir deretter bertakbir før advent av Imam". [Al-Fatawa]

Når vi finner gatene fylt med folk overskriften mushalla (felt) med en skrallende Takbir med høy røst, for å gjenopplive Sunnah til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam da denne typen scenen vil vekke ånden av makt og ære til folket. For folk som overvar at folk vil føle seg bundet av diinnya og vil ikke snu og peke til andre enn Allah ansikt. Allah er stor for dem enn noe som er hedret av alle mennesker andre enn ham, full av kjærlighet, håp, frykt og opphøyelse av Allah Subhanahu wa Ta'ala.

HINT Profeten sallallaahu alayhi wa sallam DAG I Storbritannia
Vaner av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam Salaah på to festivaler - "Eid al-Fitr og Eid al-Adha på mushalla (felt), som ligger på den østlige byporten i Medina. Han hadde de beste klærne, har han også et skjerf som han brukte når de to helligdager og dagen fredag. Og før du går til mushalla på 'Eid al Fitr, spiste han noen frø av datoene og han spiste det med et oddetall. Som for «Eid al-Adha, gjorde han ikke spise før han kom tilbake fra mushalla, belaiu spise av ofringer og offergaver.

Han ble bade i de to festivalene, er det tradisjoner for ham i denne saken, og det er også to da'eef hadeeth av Ibn 'Abbas Allah' anhu av historie og hadith Jabarah Mughlis juristen Ibn Ibn Da'id historiens Yusni Kharij Ibn As- Samthi. Men det er også en autentisk historie om Ibn Umar 'anhu kjent sterk følge Sunnah, at han ble bading på dagen for "Eid før du går inn i feltet.

Han åpnet khuthbahnya med ros til Gud, og det er ingen autentisk fortellerstemme at han åpnet sin preken med Takbir på de to helligdager. Og han gir lindring for de som går "Eid preken å sitte og lytte eller ikke høre. Han gir også lindring for muslimene, når den dagen "Eid sammenfaller med fredag, så bare plassere Eid bønner og fredagsbønnen holdes.

Og den dagen "Eid, tok han en annen vei mellom venstre og komme hjem, sier at det er en silver lining for å hilse på dem som passerer gjennom disse veiene. Andre sier at de som kjørte gjennom gatene finner sin velsignelse. Det også sies å oppfylle behovene til personer som har behov. Det er også sagt å vise symboler, symboler for islam til alle hjørner som han passerte. Det også sies å føre til sinne folk hyklere når så æren av islam og dens tilhengere samt etablering av symboler, symbolene på islam. Det er også sagt å øke vitnesbyrd av landet som er gått, fordi folk som går til moskeer i mellom trinnene og foredle alle andre eliminere de synder før han returnerte til sitt hjem. Andre sier og dette er den mest autentiske mening, at han gjorde var for leksjonene-leksjonene som er nevnt ovenfor og visdom andre timer som ikke er nevnt. [Tatt fra Zadud Ma'ad fra forskjellige steder]

Hari Raya og jama'ah
På dagen for "Eid bønn er foreskrevet i tidlig ettermiddag med menigheten, enten de er store eller små, gammel eller ung, og med en kvinne, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam beordret at folk utstedelse av menstruasjon av kvinner og jenter som sølibat skal være ikke lov til å forlate, beordret profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam dem ut for å se og å se de gode bønner og bønner av muslimer. Inne er det slik perirtiwa jama'ah mening og fornuft i folket selv at de er som en kropp, og meningen som er nødvendig av folket.

Derfor kom islamsk lov til å bekrefte det og implantere dem i sjelene til muslimer, og Allah ga til sine tjenere for å garantere fjerning av sine divisjoner, som det er en skam av uvitenhet og Gud skapte dem på rad, som hans ord:

واذكروا نعمت الله عليكم إذ كنتم أعدآء فألف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخوانا وكنتم على شفا حفرة من النار فأنقذكم منها

"Og husk Allahs velsignelser over deg, når du er i fiendtlighetene, da Gud være med dere brødre og glede mens du er på randen av helvete og da han reddet deg fra det". [Ali Imron: 103]

Det er Gud som myker nøye inneholdt fiendtlighet til ham, så han bringer sammen forsiktig, som snakkes av profeten sallallaahu 'alaihi wa salalm krigen da han berkhutbah Hunain etter det som hadde skjedd til sine følgesvenner:

ألم آتكم ضلالا فهداكم الله بي وعالة فأغناكم الله بي ومتفرقين فجمعكم الله بي

"Hadde ikke jeg komme når du er i en tilstand hidayahNya villspor og Allah gav til deg gjennom meg, og jeg ville ikke komme når du er i dårlig stand og så Gud skapte deg rik for meg, og du har brutt i stykker, og så Allah samle du sende meg? [Se Zaadul Ma'ad]

Fra beskrivelsen ovenfor noen forskere foreslått obligatorisk og obligatorisk å delta på Eid bønnen, som angitt av Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah kan Allah ha nåde: "Vi er derfor rajihkan (forsterket oppfatning) at Salaah er obligatorisk 'ain, som mener Abu Hanifah og den andre, er også en av vurderingene av Imam Shafi'i, og en oppfatning av de to vurderingene av Imam Ahmad. Synspunktene er ikke obligatorisk er de av den eksterne, fordi Salaah en av symbolene på islam er svært stor, og den menneskelige menigheten for å få det overstått fredagsbønnen, også disyari'atkan i det Takbir. Uttalelsen uttrykker er ikke Fard kifaya sterk. [Se Al-Fatawa]

En lignende oppfatning og sa Hasan Khan Shidiq rahimahullah, hevder han: «Se, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam stadig arbeider på Salaah løpet av hans liv og aldri la det enda en gang, han også beordret mannen til å komme ut utføre' Eid, også beordret kvinnen- unge kvinner og jenter tilbaketrukkethet og menstruerende kvinner å gå ut og se vennlighet og bønner av muslimer ", så sa han:" Alt som showet vil være obligatorisk "[Se Raudhatun Nadiyah].

Beliaupun postulater nødvendigheten av Salaah med ordene: «At Salaah bønnene juma'at avbrytes hvis det sammenfaller med dagen fredag."

Her er ikke stedet å diskutere det juridiske rettsvitenskap, men mange tekster er oppkvikkende for en menighet på den strålende dagen. I bønnen i menigheten også den inneholdt mening, at dette folket er ett folk og en stor menighet. De begynte å samles til bønn fem ganger om dagen, og deretter øker i størrelse som de samlet seg for å holde fredagsbønnen, da større og det meste av tiden de var samlet fra hele verden på samme sted for å møte samtalen Allahs Subhanahu wa Ta'ala.

Og som ytterligere demonstrere betydningen av menigheten og en følelse av ens kropp er utgitt av Fitr veldedighet som en muslim å dekke kebutuhaan folk som trenger det, eller for å glede de som ikke er fornøyd med ankomsten av "Eid. Slik at de også kan føle at folk som trenger mat for dagen er også nødvendig på andre dager, og de som trenger klær for dagen er også nødvendig på andre dager.

Tilsvarende, på dagen for "Eid al-Adha, når muslimer slakte offerdyr, også han glemte ikke sine brødre i nød, hans nestekjærlighet, komme nærmere Allah ved å distribuere den oppofrende kjøttet til dem som trenger det, som Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

فكلوا منها وأطعموا البآئس الفقير

"Og spiser av ofrene som deg og gi fattige mennesker som trenger". [Al-Hajj: 8]

Det også minne dem om at de menneskene som trenger kjøtt på denne dagen er også nødvendig på andre dager.

Hari Raya og monoteisme
Som i «Eid menigheten inneholdt mening og betydning av tilbedelse til Allah Subhanahu wa Ta'ala, der også inneholdt betydningen av monoteisme, er det ikke fremmed og rart, fordi enhet er veien til menneskelig liv, så når noen Tawheed av Allah SWT wa Ta'ala rett rett da også livet, personlighet og moralsk. Og oppløsningen av stiftelsen og grunnlaget for hele denne liv vil bli ødelagt uansett.

På dagen for "Eid al-Adha muslimske nærmere Allah ved Shedding blod av offerdyr som et tegn på takknemlighet for de favoriserer han hadde følt. Ikke som folk som slaktedyr i nærvær av slaktene som hadde blitt fullstendig ødelagt, blir beina spist av følgende ordre eller på grunn av hekser og de som anses smart, at det var en veldig Dirty Deeds og praksis skulke.

Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين. لاشريك له وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين

"Sannelig mine bønner, er penyembelihanku, liv og død for Allah Eier univers". [Al-An `am: 162]

Også profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

لعن الله من ذبح لغير الله ولعن الله من لعن والده ولعن الله من آوى محدثا ولعن الله من غير منار الأرض

"Allah forbannet den som slaktet ofringer til andre enn Allah, Allah forbanne dem som forbanner sine foreldre, Gud forbannet de menneskene som beskytter kjettere, forbannet Gud mannen som forandret landet grensen mark". [HR. Muslim].

Når en muslimsk slakting offerdyr han vil huske at avgudsdyrkerne hadde undervurdert Allah Subhanahu wa Ta'ala, og ingen følelse av ærefrykt for Gud i sine selv, blir de ødelegger monoteisme og polyteisme slå til slakterier ofre tilbudt til andre enn Allah ikke Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

فصل لربك وانحر

"Så til Rabbmu og sembelihlah Be for hans offer." [Al-Kautras: 2]

قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين. لاشريك له وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين

"Sannelig mine bønner, sembelihanku, liv og død er for Allah Herren, Allhærs Gud er ingen partner for ham og for at så jeg befalt og jeg er en del av muslimer". [Al-An `am: 162]

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam var den mest vedvarende i å beskytte og opprettholde enhet av hans folk, selv når en forespørsel idzin til ham for å slakte en kamel, fordi nadzar til Allah Subhanahu wa Ta'ala - beliaupun spurte ham: er der - på dette sted, feiret festen for uvitenhet eller det er en avgud av sine idoler? Så da han sa: nei, er det beliaupun mengidzinkan nadzar. Som fortalt av Abu Dawud i Sunan hans og diskutert på en utfyllende ved Shaykh Abdurrahman Ali Shaikh Majid Fathul i kapitlet om dabs.

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam visste at hans venn ikke ble inngått i slakting og offer, men bare til Allah Subhanahu wa Ta'ala alene, men han ønsket å rense dem fra alle typer innretninger som driver av muslimene til handlinger skulke. Så en person ikke kan holde for slakting av Gud på et sted som brukes til å slakte offeret som er for andre enn Allah. Og Allah ikke tilbes / tilbedt på et sted som brukes til å tilbe foruten Allah.

Da betydninger av dette føles av enhver muslim som han ledet til mushallahnya bertakbir.

HARI Hari Raya utsmykkede
Sannelig har Allah Subhanahu wa Ta'ala kalt dagen "Eid i sin bok med yaum Az-Utroskap-dag-dekorert

قال موعدكم يوم الزينة وأن يحشر الناس ضحى

"Han sa det lovede dagen for deg er Hari berhias - 'Eed-og slik at folk samlet på tidspunktet for Duha". [Taha: 59]

Er "slitasje alaihi wa sallam smykker på dagen av 'profeten sallallaahu Eid.
Som fortalt av Ibn Umar at Umar Ibn Al-Khathab Allah 'anhu så kapper av silke, og så han førte den til profeten sallallaahu' alaihi wa sallam som en gave til ham, så Umar sa til profeten sallallaahu 'alaihi wa sallm: "Vær du dekorert med dette for en dag "alaihi wa sallam sa Id og gjester velkommen Messenger og profeten sallallaahu:". "Dette er klær for folk som ikke har en seksjon (i det hinsidige). [Se Zaadul Ma'ad].

Fra denne hadithen virker for oss at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam gang pyntet for dagen av "Eid og gjester velkommen budbringer, ville hans følgesvenner Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam bære de beste klærne for spesielle dager, han sallallaahu 'alaihi wa sallam. Da var han ikke en fornektelse fornektelse til ytre, men nektet å ta smykker som er forbudt og forbudt å ta klærne. Fordi det ikke er menn slitasje silke, men vil ikke ha noen del i det hinsidige.

Og vaner av Ibn Umar iført sine beste klær når de kommer to dager ferie. [Fortalt av Ibn Abi Dunya og Al-Bayhaqi med en saheeh Sanad som beskrevet av Al-Haafiz Ibn Hajar al-'Asqalani i Al-Fath].

Smykker er den mest fremtredende tegn som skiller den ferien med andre dager, men muslimene er nå generelt forstått ved å forstå den andre. Blant dem var dekorert med barbert skjegget, men det var en likhet til skuespillerne menyelisihi skulke og Sunnah til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam.

De fleste av dem også som strakte seg godt pakaianya-bukser og hansker eller andre øye-overskrider to føtter, er denne typen dekorasjon for en muslim skal ikke engang være en muslim å se at en slik ville forurense smykker, som profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

ثلاثة لا يكلمهم الله يوم القيامة ولا ينظر إليهم ولا يزكيهم ولهم عذاب أليم قال فقرأها رسول الله n ثلاث مرارا قال أبو ذر خابوا وخسروا من هم يا رسول الله قال المسبل والمنان والمنفق سلعته بالحلف الكاذب

». De tre gruppene som Gud ikke snakker til dem på oppstandelsens dag, vil ikke se dem, og vil ikke rense dem og for dem en smertefull Allah" Abu Dharr spurte: "Hva en skuffelse og meruginya dem, hvem de Allahs sendebud Profeten sallallaahu '? alaihi wa sallam sa: "Al-musbil (de som holdt ut klærne hennes under ankelen), Al-Mannan (mennesker som tar opp ngungkit administrasjon), og mannen som selger sine varer med mened." [HR. Muslim, Abu Dawud og Tirmidhi, se At-Targhib wat Tarheeb av Al-Mundziri].

Vi ser også kvinnene de avslører konturene, er dette et veldig stort avvik, både i form av sharia og arten av den rette, men Gud har befalt at kvinner forskjønne seg selv, og pyntet seg med henne hijab og hellighet som er antrekket som har vært spesialisere for sin Gud og Gud også befalte dem å dekke seg med hijab.

En muslimsk mann må nekte å haqiqi dekorert med alt hva Allah har forbudt, og da han så klærne eller den personen iført det han så dommen er det en skam, ikke etter naturen, selv i motsetning til hva du har bestilt. Så perfekte klær og smykker på dagen av "Eid er en person som prydet tilbedelsen av Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Taqwa Klær er Den mest
Når en muslim oppmerksomhet til ham og kikket i speilet og så at hun ble dekorert av Dhahir og memeperhatikan alt som ødelegger dens utseende i Dhahir, og han lurte til seg selv om han er kjekk? Men hva om hans prestasjoner i tankene? Hva med smykker fromhet og tro? Har han forbedre utseende etter Dhahir også forbedre utseendet på den indre?

Når kroppen var iført hennes smykker, vil hennes hjerte også brukes dersom smykker? Dette vil bringe opp igjen de andre spørsmålene på ham. Hva vil skje når klærne traff skitt? Er ikke han skynder seg å fjerne og rengjøre den? Og hva med de syndene som hadde skitne hans hjerte? Hvor mange gjerninger, og de syndene som hadde skitne hans hjerte? Hvor mange handlinger synd som er forurensende hellighet og renhet? Er han fornøyd med urenheter (synder) og stolt av det?.

Noen villig til å gi penger for å rense skitt fra klærne til å se perfekt, men hvordan kan noen ikke skje fornøyd med skitt Dhahir, men han var fornøyd med den indre skitt? Enda mer enn det. Han prøvde, og søke åndelig skitt! Laa haula walaa quwwata billah illa.

Slike folk når han kom til seg selv, la dem skynde seg for å fjerne og rengjøre den med omvendelse Nasuha og løftet begge hendene tigge om tilgivelse fra Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Når noen sier: "Jeg har forbedret smykker Dhahir og vil prøve å menyempirnakan åndelig smykker, så hun leste":

يابنى ءادم قد أنزلنا عليكم لباسا يواري سوءاتكم وريشا ولباس التقوى ذلك خير ذلك من ءايات الله لعلهم يذكرون

"O sønn av Adam sannelig Vi har sendt ned til deg klær som du kan bruke til å dekke din nakenhet og klær Taqwa er bedre, som er således en del av vers fra Allah slik at de skulle tro". [Al-A'raf: 36]

Dermed forklaring på betydningen av ferien på et øyeblikk i islam, kan være gunstig for oss alle. Ameen

[Omskrevet av: Abu 'Abdillah T. Ghanie Naasih Abdul Salim, fra kassetten med tittelen: Al-'Eid Wa Ma'naahu fil islam levert av Shaykh Muhammad Ibn Ibrahim Ad-Duwais, med endringer i enkelte steder].

[Kopiert fra As-sunnah magasinet V/1422/2001M 10/Tahun Edition. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-7574821]



Lebaran frem, og tradisjoner helt feil




Av
Geistlige Abu Ahmad Abidin Zaenal


Å, mann. Pryde forhold til dine slektninger for Allahs skyld. Med opphold i kontakt, vil velsignelser og lykke til liv oppnås, og vil oppnå edel grad med Allah. Ketauhilah, møte med pårørende og familie er en form for tilbedelse til Gud.

Fra Anas ibn Malik at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

من أحب أن يبسط له في رزقه وأن ينسأ له في أثره فليصل رحمه

"De som ønsker å bli utvidet rizkinya og pluss hans alder, så la gjøre silaturrahmi". [1]

Silaturrahmi viktig bindeledd er ikke bra for folk som har gjort det bra mot oss. Men sannheten er å koble silaturrahmi relasjoner med folk som har bestemt bånd med oss.

Fra Abdullah bin Amr at profeten sa:

ليس الواصل بالمكافئ ولكن الواصل الذي إذا قطعت رحمه وصلها

"Sannelig ikke forholdet er å koble mennesker som gjengjelde tjenesten, men The Gathering er å koble mennesker som kobler sammen med folk som har bestemt seg vennskap". [2]

Lebaran tradisjon i ISLAM innsikt
Mesteparten av muslimene i vårt land tror at Lebaran ingenting å gjøre med islams lære, fordi det er forbundet med dyrkingen av Ramadan. Så mye mer entusiastiske velkommen enn jakten på belønning Lebaran faste og Laylat al-Qadr. Med et bredt spekter av forberedelser, god innsats, økonomisk, biler, klær og suvenirer tettsteder. Sammen med blandet stolthet å vise frem, farging stil hjemkomst. Noen ganger tvunget til å være overdrevet drenert lommer, selv å gå inn gjeld. På dagen for Eid, blir bonden de mest folksomme stedene overfylt med besøkende som ønsker å skylde.

Riktig frem ingenting å gjøre med islams lære som ingen ordre var enten fra Koranen og Sunnah, etter å ha kjørt tilbedelsen av Ramadan skal gjøre showet gjestfrihet til-miss-maafan kangenan og lei, fordi vennskap kan gjøres når som helst etter behov og betingelser.

Hvis Lebaran er en form for aktivitet for å dra nytte av momentum og en sjanse til å rense luften, skyet og brukket relasjoner, mens det er ingen bedre anledning enn bredden på gang bare så det er greit, men når det ble en vanlig og antas å bli pålagt og skjema vane som har å gjøre med islam eller islamsk tradisjon kalte det slik at det kunne være en kjetteri og tradisjon skaper en løgn i islams lære. For alle slags tradisjoner og skikker som ikke er avhengige av instruksjonene syareat er tilfelle og forkastet som kjetterske ord av profeten:

أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن عبدا حبشيا فإنه من يعش منكم بعدي فسيرى اختلافا كثيرا فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء المهديين الراشدين تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة

"Jeg wasiatkan til deg å ha frykt for Allah, ledet lydig og lojal slaver habasyi skjønt, fordi som fremdeles bor så vil du se mye av tvister. Så Hold sunnahku og Sunnah av de fire kalifene som veileder, Hold ham og gigitlah med tennene. Pass opp for nye saker (bid'ah) for hvert nye tilfelle er en nyskapning og hver innovasjon er en misforstått ". [Abu Daud, Tirmidhi og Ibn Majah].

I HENHOLD TIL Hospitality Sunnah
Betydning av språket vennskap er betydningen av nåde lafadz mild og kjærlig.

Abu Ishak sa: "Det er sagt henne livmoren var det nærmeste nærmest nærmest hengivenhet og slektskap relasjoner". [3

Al Imam Raghib Allama Al Asfahani Ar Ar Rahim sa at meningen kommer fra den milde nåde av konsekvensene av å gjøre godt å gi til sine kjære. [4]

Derfor salaturrahmi en form nære relasjoner mellom fedre og deres barn med slektninger eller noen nær deg og sier, som Allah sier: "Og frykt Allah, at (bruk) navnet hans du spørre hverandre og holde hverandre vennskap relasjoner ». [An Nisa ': 1]

Forholdet og gjør godt til foreldre og pårørende er en svært viktig sak, en veldig stor forpliktelse, og den fromme veldedighet som har en edel posisjon i islam, så vel som handlinger av tilbedelse er en meget edel og givende flott at så mange gode tekster fra den hellige Koranen 'en og Sunnah som gir motivasjon for forholdet og truer til alle som bestemmer seg for alvorlige trusler.

Han sa: "(Det er) folk som bryter pakten med Allah etter den godt, og bestemme hva som er befalt av Gud (for dem) skal sammen og gjøre ugagn i landet Det er de som taper.». [Al-Baqarah: 27]

Avsnittet ovenfor anbefales for enhver muslim å gjøre silaturrahmi med slektninger og slektninger.

Abu Jaffar Ibn Jarir At Thabary sa: "I siste vers Allah anbefaler som kobler relasjoner med slektninger og folk som har en livmor og ikke bestemme dette forholdet" [5].

Derfor bør alle muslimer bør gjøre silaturrahmi med slektninger enten med brødre og søstre og eneste bror av en Venter enten sebapak eller mor, eller sepersusuan, la alle elsker hverandre, respekt for familiebånd og relasjoner koble enten på eller tilstøtende hverandre.

Fra Aisha at profeten sa:

الرحم شجنة من الله من وصلها وصله الله ومن قطعها قطعه الله

"Livmoren er syajnah (del av overløp av nåde) [6] av Allah, de som kobler det og koble det og Gud vil bestemme hvem Gud vil bestemme". [7]

Broderskap relasjoner, særlig mellom brødre og søstre har en veldig unik touch er den preg av et sinn som er veldig myk og veldig dyp lojalitet og vokse stadig mer fruktbar sted til tross for avstanden fra hverandre.

Fra Abu Hurayrah sa at Allahs sendebud sa:

إن الله خلق الخلق حتى إذا فرغ منه قامت الرحم قالت هذا مقام العائذ بك من القطيعة قال نعم أما ترضين أن أصل من وصلك وأقطع من قطعك قالت بلى يا رب قال فذاك لك

"Sannelig, skapte Allah skapninger og ved gjennomføring av livmoren fra stativet og sa:. Det er der folk søke tilflukt fra oppsigelsen silaturramhi Da sa Gud:. Ja Er du ikke glad jeg vil få kontakt med folk som menyambungmu og kuttet bånd med folket bestemme med deg? Han svarte:. Ja Allah sier: Så det blir din rett "[8].

Den som brøt uten grunn silaturrahmi syar'i deretter rett til straffetiltak sanksjoner og fordømmelse fra Allah, og truet til ikke å komme til himmelen.

Han sa: "Folk som bryter pakten Allahs etter plighted sitt ord til det, og å bestemme hva Gud befalte å bli sammen og gjøre ugagn i jorden Folk som forbannelse og å få deres bosted som dårlig (Jahannam).». [Ar-Ra'd: 25].

Fra Jubair bin Mut'im at Profeten Muhammed sa:

لا يدخل الجنة قاطع رحم

"Det vil ikke gå inn Paradiset som brøt slektninger.". [9]

FEIL UNDER LEBARAN
Holidays er et av symbolene på herlighet muslimene. På den dagen samlet de sjelene være ren og enhet er dannet og påvirkning av ondskap og lidelse er borte, så det ikke vises på den tiden, bortsett lykke. Men dette er ofte tilfelle feil i feiringen. Av dem.

A. Imitere hedningene i en kjole. Vi begynner å se et merkelig fenomen i vårt samfunn, særlig på festen. De gikk i rare klær Ala vantro. En muslim og en muslim skal ha iver til å holde religion, ære og natur. Ikke bli fristet til å delta i. etterligne sine vaner til folk som ikke opprettholder æren.

2. Noen mennesker gjør bære symboler på ferie ulydighet slik at han åpenlyst begår den forbudte. For eksempel, ved å lytte til musikk og spise mat som er forbudt av Gud.

3. I en pilegrimsreise (besøk) ikke ta hensyn til islamske etikk. For eksempel blanding av menn og kvinner som ikke Mahram, til håndhilse på menn som ikke er Mahram

4. Overdrivelse i å lage mat og drikke som ikke er nyttige, så mye er bortkastet, selv om muslimer i nød.

5. Hari Raya er en utmerket mulighet til å forene hjertene til muslimer, enten slektninger eller ikke det er en sammenheng. Også en mulighet til å rense sjelen og forener hjerter, men faktisk, hjertesykdom fremdeles forskanset.

6. Anta at forholdet gjøres kun i ferier alene.

7. Anta at på festen som en tid til graven pilegrimsferd.

8. Besøk hverandre om tilgivelse, tilgir hverandre blant slektninger og slektninger med tillit det er da mest Afdhal. [10]

Gathering er de fleste store BIRRUL WALIDAIN
Gud krever et barn å være lydig, være snill og pliktoppfyllende til begge foreldrene. Selv Guds befaling om å tilbe Ham med en link til å gjøre godt mot foreldre, som Allah sier:

وقضى ربك ألا تعبدوا إلآ إياه وبالوالدين إحسانا إما يبلغن عندك الكبر أحدهما أو كلاهما فلا تقل لهما أف ولاتنهرهما وقل لهما قولا كريما {23}

"Og deres Herre har bestemt at du ikke tilber andre enn ham, og være dere snill mot mor din far så godt som mulig. Hvis ett av dem eller begge i pemeliharaanmu alderdommen, så ikke noen gang sagt både ordet "ah", og ikke snapper dem. og bare si til de edle ord. " [Al-Isra ': 23]

Birrul walidain er snill mot begge foreldrene, enten i form av materiell hjelp, bønner, besøk, oppmerksomhet, hengivenhet, og opprettholde gode navn i løpet av livet eller etter døden. Foreldre er de nærmeste slektninger, de mange tjenester og har en stor kjærlighet til alle tider, så det er ikke rart at hans rettigheter er også stor. Han sa:

ووصينا الإنسان بوالديه حملته أمه وهنا على وهن وفصاله في عامين أن اشكر لي ولوالديك إلى المصير

"Og vi har pålagt å mann (gjøre godt) til sin mor og far til to personer: hans mor hadde unnfanget ham i en svekket tilstand å øke jevnt og avvenning var i to år Vær takknemlig til meg og de to mødre far, bare i Me er avkastningen.". [Luqman: 14].

BIRUL dyd WALIDAIN
I Koranen og Sunnah til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sagt så mye igjen og igjen, slik at et barn er snill mot sine foreldre. Godhet og offer av utallige foreldre, både i kropp og sjel og styrke, ikke klage og ikke be om et svar fra sønnen sin.

Som et barn, vil han og bør alltid bli minnet på å alltid huske å betjene de eldre, som hadde blitt viet kropp og sjel og hele sitt liv til å heve og utdanne.

En mor, under graviditet hadde mye tung last. Allah Subhanahu wa Ta'ala sier hans mor hadde unnfanget ham i en svekket tilstand å øke jevnt og avvenning var i to år. Flere mødre lider i heving og omsorg for barnet sitt. Lidelse når gravid, kan ingen føle seg håpløs, hvis moren også.

Imam Bukhari i Adabul simplex, fra Abu Burdah, at han var vitne Ibn Umar og det var en mann fra Yemen gjorde tawaf, mens bærer hans mor på ryggen, sa han: «Ja, blir jeg emnet fatning, andre mounts hvis noen ganger vanskelig å kontrollere, jeg er ikke så '. Så spurte han Ibn Umar: 'O Ibn Umar, må jeg betale med sine tjenester?. Han svarte: «Absolutt ikke, men en gang sengalan puste (da hadde du)" [11]

Al Miqdam bin Ma'dikarib, at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

إن الله يوصيكم بأمهاتكم ثم يوصيكم بأمهاتكم ثم يوصيكم بآبائكم ثم يوصيكم بالأقرب فالأقرب

"Sannelig, Allah vil si at du gjør godt å din mors mor, da Guds vilje si mor, gjør godt mot din mor, så Guds vil si til dine fedre, og så vil Gud si til dere å gjøre godt mot slektningene til pårørende". [12]

Det vil si at barn er en del av livet og deler av hjertene til foreldrene. Hengivenhet i kjøtt og blod å flyte i begge. Et barn er alltid et problemfritt og tok oppmerksomheten til begge foreldrene. Når begge foreldrene er fortsatt fornøyd med tilstanden hennes sønn og datter, men hvor raskt en omsorgssvikt alle tjenestene til sine foreldre, og bare opptatt med å ta vare på hans kone og ana-son. Faktisk gjør godt for både foreldre er en avgjørelse av en absolutt Gud, og er den tilbedelse som rangerer andre bare for å tilbe Gud.

La oss begynne med å gjøre godt, respekt og ære dem begge. Fordi birrul walidain ha forrang.

[Kopiert fra As-sunnah magasinet IX/1426/2005M 07-08/Tahun Edition. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-7574821]




En fornuftig av Eid al-Fitr



Av
Ahmas geistlige Faiz Asifuddin


For visse kretser, er det velsignet måneden Ramadan en måned av utgifter. Andakter i fastemåneden Ramadan spesielt anses å hindre muligheten. Selv om han fortsatt utføre raske, men ikke helhjertet.

Mens de andre anta, faste i måneden Ramadan er en lovende rutine og en lykkelig slutt. Fordi det var en fest etter Ramadan, Eid al-Fitr.

Handelsmenn, siden de fjerntliggende dager før Ramadan kommer, er de forberedt på å handle varelager i forberedelse for rikelig overskudd i denne hellige måneden. Faktisk, mange handelsfolk som sesongens spesielle måneden Ramadan. De ansatte, ledere, ansatte, fagforeninger og andre som jobber utenfor byen også håper å forlate før festen for opptil flere dager etter ferien.

Få folk virkelig dra nytte av Ramadan som en mulighet til å høste belønning og tar bort synd på måter som virkelig passer veiledning av profeten Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam.

Tilsvarende, på festen dagen. Allerede dannet en oppfatning blant mange muslimer at Eid er en tid for moro, som om bare rømt fra byrden av fasten i en hel måned. Mye lengre rikelig unnskyldning for å nyte fordelene av handelen i løpet av Ramadan. Andre argumenterte for andre grunner i samsvar med sine aktiviteter under Ramadan. Det som er klart, ifølge påstanden mens noen muslimer, er Eid ul-Fitr en dag med moro før fornøyde, som om ingen grenser. Derfor er det mange muslimer som satte dagsorden av aktiviteter, uavhengig av reglene i Shari'ah. Agendas inneholde umoralsk, rangel Spree, underholdning og opptog på strendene, grottene, hager og mange andre interessante steder, også steder som er stille. Menn og kvinner og unge som ikke Mahram, eller en mann og kone, var blandet inn i en. Mange av dem er i par, et par sammen, bli med hendene og så videre for å skape moro og nyte gledene ved synd.

Ingen tvil om at Eid er en gledens dag for dem som faster under ramadan. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

للصائم فرحتان يفرحهما: إذا أفطر فرح بفطره, وإذا لقي ربه فرح بصومه

"Mennesker som er fastende vil få to gøy: når bryte fasten, var han glad for å gå fort, og da møtte Herren hans, er han fornøyd med (barn) fast hans". [HR. Bukhari og Muslim] [1]

Men gleden menes her er det gleden som ikke er ute av korridoren Shari'ah.

Imam Nawawi rahimahullah glade for å forklare betydningen av hadith ovenfor ved å sitere de lærde, "Gleden av fastende person når møtt med Herren hans, var fordi han så belønningen for faste og fordi han husket Ni'mat Taufik Allah overdratt til ham før han kan være rask . Mens spenningen ved å bryte fasten er fordi han kan perfekt løse hans tilbedelse, kan trygt unngå de tingene som bryter hans rask og har et håp om belønning fra Allah ". [2]

På den annen side al-Hafiz ibn Hajar al-'Asqalani rahimahullah uttalelse siterer enkelte forskere er begeistret ma'na som følger, "Al-Qurtubi rahimahullah sa ma'nanya, opphisset av sult og tørst for tapt, fordi det var lov til å bryte fasten. Dette er gleden over en rimelig og forståelig. "

Mens noen andre forskere hevder, at folk er glade for å gå er fort fort fordi fastende og tilbedelse aktiviteter har vært vellykket. Han følte lettet og fikk hjelp fra Allah til å utføre raske i fremtiden. "Da al-Hafiz ibn Hajar al-'Asqalani rahimahullah konkluderte," sa jeg, «Ta med en følelse av glede her for en mer generell følelse av betydninger nevnt ovenfor, ikke hvorfor. Enhver person som er faste, (når bryte) gjerne i henhold til forholdene i den enkelte, fordi de forhold knyttet til fastende person er forskjellig. Blant dem er det en glede at de var lovlig tillatte fornuftig menneske glede. Og det er også en glede de var disunnah, spenningen forårsaket av ting som har blitt nevnt ovenfor (for eksempel glad som kunne være i stand til å utføre godt fastende om Guds hjelp-pent.) ". [3]

Spent på det tidspunktet bryte fort, kan det også bety følelsen glad da bryte fasten ved hver solnedgang. Det kan også bety glad da bryte fasten under Eid. Og Allah vet best. Det som er klart, som menn, vil den fastende person føler seg lettet og glad ved å bryte fort ved solnedgang under Ramadan hver, samt på den dagen Eid.

Men den gleden som ikke bør lullet ham å falle inn i umoralsk oppførsel til Allah og tilbe skade han har gjort i løpet av måneden Ramadan. Spenning som skal oppmuntre folk til å være takknemlig og enda mer spent i tilbedelsen av Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Derfor profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, blant annet for å gi oppmuntring til å følge den raske Ramadan ved faste seks dager i Shawwal. Han sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

من صام رمضان, ثم أتبعه ستا من شوال, كان كصيام الدهر.

"Enhver som faster Ramadan, så han fulgte det med faste Ramadan faste seks dager i Shawwal, Han (belønningen) fastende som faster ett år". [HR. Muslim, Abu Dawud, Tirmidhi og Ibn Majah]. [4]

Med hensyn til denne hadith, forklarer Imam Nawawi rahimahullah, "De lærde som semadzhab med oss ​​sa:« Hva er Afdhal (bedre-rød) er når faste seks dager Shawwal gjort i en rad rett etter ferien (dvs. dag to-penn .). Men hvis det er seks dager med faste dilaksakan med fragmentert eller forsinket til slutten av Shawwal, er i kraft av å faste seks dager Shawwal fortsatt oppnådd. Fordi det fortsatt bli kalt "ledsage den raske Ramadan med faste seks dager i måneden Shawwal". [5]

Hvorfor Ramadan pilegrimsreise, ledsaget av fastende seks dager i måneden Shawwal har fastet hele året ut? Imam Nawawi rahimahullah forklarer, "den geistlige sa:" Fasting, er faste verdsatt like fort et helt år, ikke på grunn av noe godt skal brettes inn ti ganger så god. Ramadan brettet til ti måneder, mens de seks dagene Shawwal, brettet til to måneder ". [6]

Den siste del av utsagnene til Imam Nawawi, kan Allah ha barmhjertighet på linje med profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:

من صام ستة أيام بعد الفطر, كأنما تمام السنة; من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها.

"Den som faster seks dager etter Eid, er det som om hans rask er den perfekte ett år; Hvem gjør en god, så han vil få gunst tidoblet." [HSR. Ibn Majah]. [7]

Hva en vakker og heldig person hvis virksomhet er fulle av syndere eller umoralsk bepotensi ble erstattet med en klar religiøs virksomhet dituntunkan den Shari'ah. Videre etter Ramadan. Ikke skad tilbedelse under Ramadan med en rah-rah og umoralsk, enn si kjetterske.

Dermed mener at ferien er en dag med moro og ha det gøy å utføre umoralske handlinger, og ha morsom synd er en feil oppfatning bør avklares.

Musta'aan Allah wa al-'Alaihi at-Tuklaan.

[Kopiert fra As-Sunnah magasin utgave, 04-05/Tahun XIV/1431/2010M. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-761016]




kilde: http://almanhaj.or.id/

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar