Nature of resignasjon. Tre dager før sin død, hadde profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
لا يموتن أحدكم إلا وهو يحسن الظن بالله تعالى
"Ikke la noen av dere dør, men han var i en tilstand av slag tenkt til Gud den allmektige." [14]
Av
Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji
Som vi har uttalt tidligere at oppsigelsen er en tilstand som oppstår fra settet, der natur oppsigelsen ikke vil være perfekt, bortsett fra ham. Derfor Ibn al-Qayyim sa: "Det har blitt hevdet at mye av menneskeheten tolke fullt oppsigelsen som en tillit og gjøre det som naturens egen avskjedssøknad. Og er det noen som tolker det som en overgivelse. Andre har tolket det som overgivelse. Dermed kan det ses at plasseringen av resignasjon er å forene det hele. "[1]
Noen forskere har tolket oppsigelsen har blitt kåret til en, to eller tre av disse saker. Ibn al-Qayyim og kaller det noen grader [2], som følger:
A. Kjenn Herren og hans egenskaper, være det evnen, autoritet, tilstrekkelighet, slutten på alle anliggender i sin vitenskap, hans utseende hans vilje, troen på tilstrekkelighet beskyttelse hans, og perfeksjon av utførelse hva som ble tildelt ham, og at ingen skapning kan okkupere denne posisjonen. [3]
Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "ma'rifat (kunnskap) er dette det første nivået, hvor en tjener satte foten i (stilling) resignasjon." [4]
Han siterer også uttrykket Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah kan Allah ha barmhjertighet, som er: "Derfor, ville oppsigelsen ikke være sant, og det er vanskelig å forestille kunne gjøres en filosof eller Qadariyah grupper (grupper som avviser Guds egenskaper), som sier at i naturen det finnes en Gud av makt noe som ikke kan testamenter eller fra klassen Jahmiyah som fornekter Guds karakter allmektige. Og oppsigelsen ikke går rett, bortsett fra Ahl-ul-Ithbat (Ahlus Sunnah). "[5]
Ibn al-Qayyim sa: "De var, at filosofer og Saxon Qadariyah et hjerte breaker for gaten, hjertet selv med Skaperen og kjærligheten til Allah Subhanahu wa hjerte Ta'la". [6]
Hvordan kunne de bli forestille det, nemlig oppsigelsen til Allah Subhanahu wa Ta'ala, mens de nekter kjennskap til Allahs Subhanahu wa Ta'ala små saker, samt å nekte ham av egenskapene til al-ficil al- ikhtiyariyah (testamenter gjerninger), Guds vilje og vilje.
2. Fastsettelse av årsakene, vedlikehold og gjennomføring.
Det vil oppsigelsen til en tjener ikke være rett og sant, bortsett fra å fastslå årsakene, fordi oppsigelsen var årsaken til den mektigste i den skyldige til å levere opp til ham. De fleste av de mystikerne forstår at fastsettelsen av de årsakene som kan lage flekker på resignasjon og penafiannya (peniadaannya) er en perfekt resignasjon.
I dette tilfellet har de noen ganske velkjent oppfatning, vil diskusjonen bli presentert, samt motsvar til det videre, med Guds vilje. Men, som inkluderer perfeksjon av resignasjon er ikke basert på disse årsakene og var avhengig av ham, samt opphør av sitt hjerte, som vil bli detaljert senere dijelasskan.
Derfor vil oppsigelsen ikke være perfekt, bortsett fra ved å eliminere årsakene til hjerte og lemmer avhengighet på ham, så noen ganger han ble avskåret fra ham og fortsatte med ham noen ganger. Bare Allah Subhanahu wa Ta'ala vet bedre. [7]
3. Styrking hjertet på grunnlag av monoteisme.
Resignasjon er ikke betraktet som en sann tjener til tauhidnya dømt riktig uansett. Faktisk essensen av resignasjon at det er enhet i leveren. Derfor, så lenge det forblir i mitt hjerte er det sammenhengene i shirk, da tawakkalnya vurderes defekt. Hvor langt renhet av monoteisme, så langt det er også sant resignasjon vurdert. [8]
4. Hvilepuls til Allah Subhanahu wa Ta'ala og føle deg rolig og fredelig, og stole helt og holdent til hans ledelse, som foreslått av noen intellektuelle: "Folk som er eneste tillit er som en baby, og visste ikke hva han kunne gjøre vern , med mindre morens bryst. Slik så er de eneste stole på folk, der han ikke kan ta tilflukt, bortsett fra til sin Herre alene. "[9]
Derfor kan Ibn al-Qayyim Allah har barmhjertighet sier, "resignasjon er meningen festet til to grunnleggende: stole på og stole på. Dette er essensen: إياك نعبد وإياك نستعين '. Kun jeg elsker Deg og Deg bare gjorde jeg be om hjelp "[10] [11]
5. Vennligst tenkt til Gud den allmektige.
Det har blitt tolket av noen folk som hadde første snakket om det. Dette er en av grunnpilarene i resignasjon, som resignasjon kan ikke beskrives, bortsett fra folk som berhusnuzhan (vennlig trodde) til Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "Sannheten er at Gud tok henne husnuzhan utelukkende tillit til ham, fordi oppsigelsen var utenkelig for dem som tjener som målet for mistanken, og det er også en resignasjon på den delen av det uventede. Bare Gud vet best ". [12]
Derfor har Allah sagt i en hadith qudsi, "jeg er avhengig av min tjenere fordommer mot meg." [13]
Tre dager før sin død, har profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
لا يموتن أحدكم إلا وهو يحسن الظن بالله تعالى
"Ikke la noen av dere dør, men han var i en tilstand av slag tenkt til Gud den allmektige." [14]
6. Hjerte overgi seg til ham og trekke all den faktoren som fører til ham og kutte alle perintangnya.
Dette er en utmerket form for underkastelse til Allah Subhanahu wa Ta'ala, så hun aldri vil, men hva som er ønsket Allah, ikke elske, men det han elsket, ikke hatet, hatet, bortsett fra hva Ham, og ikke gjøre eller forlate, bortsett fra hva som er befalt av Gud å gjøre det eller la det.
Og dette er realiseringen av betydningen av "ubudiyah (servitutter) er perfekt til Allah Ta'ala. Og det er betydningen av hadith av bobestyrer (Allah), hvor uttalte:
... وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه, فإذا أحببته كنت سمعه الذي يسمع به, وبصره الذي يبصر به, ويده التي يبطش بها, ورجله التي يمشي بها, وإن سألني لأعطينه, ولئن استعاذني لأعيذنه ...
"... Og min tjener alltid nærmere min Sunnah praksis med praksis-så jeg elsker ham. Og hvis jeg hadde elsket ham, så jeg skal høre at han pleide å høre, øyne som han pleide å se ut, armene som han pleide å angripe, og at han brukte beina til å gå. Og hvis du spør meg, vil jeg gi ham, og hvis du spør meg beskyttelse for å beskytte det vil jeg definitivt ... "[15]
7. Selv overgivelse. [16]
Dette tolkes av Imam Ahmad og andre. Ibn al-Qayyim sa, "overlevering av ånd, stoff, samt natur resignasjon. Nemlig holdningen til overgivelse til Gud alle saker, og satte den på ham med håp, uten tvang og krav. "[17]
Dermed trakk gjennomsnittet avløsning samtidig seg ut av kraft og styrke og innlevering av alle saker kun til Penguasannya [18] The Mighty, sublime igjen. I bønnene, resiterte Profeten Shallalahu 'alaihi wa sallam:
اللهم أسلمت وجهي إليك, وفوضت أمري إليك.
"O Allah, sender jeg mitt ansikt til Du og jeg pasrahkan min virksomhet til deg." [19]
Og om de troende fra blant familien til Farao sa han i Allahs ord, den Opphøyde:
وأفوض أمري إلى الله إن الله بصير بالعباد
"... Og jeg sende min sak til Allah. Sannelig Allah er Seer av sine tjenere "[Al-Mu'min: 44].
Fortsetter med levering av belønning for oppsigelsen, som sa han:
فوقاه الله سيئات ما مكروا
"Og Gud holde fra onde deres svik ..." [Al-Mu'min: 45]
.
Ibn Jarir Tabari fortalt med AS-Sya'abi sanadnya, sa han, «Syatir [20] Ibn Sahl gang satt nær Masruq, da Syatir si, kan du fortelle meg hva dere har hørt fra Ibn Mas'ud, så jeg vil rettferdiggjøre du eller jeg som vil fortelle deg at du vil forsvare meg? Masruq da sa «nei Men, blir du informert om at jeg vil rettferdiggjøre deg "Så sa han:« Jeg hørte Ibn Mas'ud sa: Sannelig, det største vers i al-Qur-en handler om:. Tafwiidhan [21] (innlevering selv), det vil si «Og den som eneste tillit i Allah Allah vil være nok (trenger) det. [22] Masruq sa:« Du har rett. "[23]
8. Ridha.
Ibn al-Qayyim sa, "Ridha var resultatet av resignasjon. Og de som tolker den [24], så han tolker med stor verdi og fordeler. Derfor, hvis eneste tillit ham helt, han utvilsomt ville være fornøyd med det som blir gjort av partiet dipasrahinya. "[25]
Shaykh al-Islam sa at velsignelsen og surround det som er ment resignasjon (som resignasjon før hendelsen, mens gleden etter hendelsen). [26]
Derfor folk som eneste tillit til Gud før loven og glede i det du setter ut for ham etter loven, noe som betyr at han har gjort 'ubudiyah, eller mening. [27]
Og Allah Subhanahu wa Ta'ala har å forene de to i hans ord:
ولو أنهم رضوا ما آتاهم الله ورسوله وقالوا حسبنا الله سيؤتينا الله من فضله ورسوله إنا إلى الله راغبون
"Hvis de var veldig fornøyd med det hun ga Allah og Hans sendebud til dem, og sa:« Allah er tilstrekkelig for oss, vil Gud gi oss noe av Hans gavmildhet, og dermed (også) Hans sendebud, Sikkert vi de som venter på Gud, '(så det ville vært bedre for dem) "[At-Tawbah: 59]..
Som Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam også nødt til å forsone mellom dem i bønn der han lærte Istikharah hans følgesvenner, som han også lærer et brev fra al-Qur-en til dem, der i begynnelsen av bønner, han sa:
اللهم إني أستخيرك بعلمك, وأستقدرك بقدرتك, وأسألك من فضلك العظيم
"Alah Ja, ja jeg ber deg å veilede din vitenskap, bønnfalt makt Dine lover, og jeg ber Thy nåde er stor."
Og dette er en resignasjon og tafwidh (overgivelse). Da han lukket det ved å be om forbønn på gleden av å hilse ham:
واقدر لي الخير حيث كان, ثم أرضني به
"Etablere gode for meg det gode hvor det være, da de menneskene som gjør meg fornøyd med denne bestemmelsen." [28]
Og blant de bønner som han ba i bønn hans er som følger: "... وأسألك الرضا بعد القضاء" (". ... Og jeg ber den glede etter å gjøre opp" (løse)) "[29]
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah sa: "Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam spurte deg etter gleden av å gjøre opp", fordi på den tiden mellom natur glede før, fordi det faktisk er en bestemmelse om at han er fornøyd hvis du får det, fordi alt vil det teralisasi ridhaan etterpå. "[ 30]
Dermed åtte nivåer, noen som er en del av årsakene og leddene i resignasjon, og det er også en del av verdien og innflytelse, og noen som er en del av sin mening. Alle som perfeksjonert det betyr at han har perfeksjonert stasjon av resignasjon samtidig fastsatt ham. Og hvis ikke en av dem, betyr minske dens verdi tawakkalnya tilsvarende mangler. Og Allah vet best.
[Kopiert fra boken At-tawakkul 'alallaahi Ta'aalaa, forfatter Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji, Indonesia FORSTÅ resignasjon skjeve Edition Alle saker til Allah, oversetter M. Abdul Ghaffar E.M. Leser Publishers Ibn Kathir, Rabi al Awwal 1426 H - april 2005 M]
Ulike typer tawakal
Av
Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji
Ut fra den eneste tillit, er resignasjon delt inn i to typer, nemlig: avskjedssøknad til Gud den allmektige og oppsigelsen til andre enn Ham. Og i hver seksjon er det flere typer resignasjon.
Først: Hvis Allah Ta'ala resignasjon
I samsvar med objektet, er dette resignasjon delt inn i fire typer:
A. Avskjedssøknad til Allah Ta'ala i rette opp, lede den, rense monoteisme, og holder fast ved læren til sin religion ved fødsel eller åndelig, uten å prøve å påvirke andre. Med resignasjon til Gud i den forstand for selvutvikling uten å se en annen person.
2. Resignasjon til Gud i rette opp, som det første punktet, kombinert med oppsigelsen til ham i å etablere religion Allahs på jorden og forebygge skader, kamp kjetteri, og bekjempe de vantro og hyklere. Også gi oppmerksomhet til velferd for muslimene, enjoining håndheve den onde, for å gi effekt for de andre så hun virkelig tilbe Gud alene. Og dette er fratredelse av profetene og deres arvinger forskere. Det er også en slags resignasjon av de mest strålende og mest nyttige. [1]
Al-'Allama Ibn as-Sa'di rahimahullah sa, "Og vet at oppsigelsen av profeten sallallaahu' alaihi wa sallam er den høyeste etterspørselen nivåene så vel som den mest edle. Og det er resignasjon til Gud og hjelpe i å etablere sin religion, ga instruksjoner til sine tjenere, og avvik fra dem. Det er den mest perfekte resignasjon. "[2]
Dermed er den mest Afdhal resignasjon i den obligatoriske resignasjon. Hva jeg (forfatteren) mener er plikten til å opprettholde sannheten og plikt medskapninger, plikten til selv. Og den mest omfattende og mest nyttige, nemlig resignasjon i å gi effekt til andre til fordel for religion eller hindre skade på religion. Og det var oppsigelsen av profetene i å opprettholde religion av Gud og hindre skade blir ført folk som liker å gjøre ugagn. Og dette er arvinger til fratredelsen om (geistlige). [3]
3. Resignasjon til Gud i møte behovene til en tjener, og hans andel av verdslig, eller hindre ting som han ikke likte samt ulike naturkatastrofer, som eneste tillit hos personer som tok lykke eller helse eller kone eller barn eller hjelpe i kampen mot fienden, og så videre. Dette fratredelse vil gi ham tilstrekkelighet i verden og den neste for hva han eneste tillit til Gud, hvis han ikke har til hensikt å be om hjelp med det å adlyde Allah.
Al-'Allama Ibn Qayyim kan Allah ha barmhjertighet si, "Mellom de to typer avgang-som er, andre og tredje slag, er det et ukjent antall dyder, men av Gud alene. Derfor, hvis en tjener eneste tillit til ham med en andre resignasjon i god tro, så Gud vil gi en tilstrekkelig tilstrekkelig til tilstrekkeligheten av den tredje typen resignasjon. Og hvis en tjener eneste tillit til Gud med alle tre typer resignasjon, da han også ville være tilstrekkelig uansett, men han vil ikke få et resultat fra ditawakkalinya objektet til det som elsket og velsignet ham. "[4]
4. Resignasjon til Gud i å gjøre noe haram eller forkaste det som ble bestilt.
Det er folk som eneste tillit til Gud i synd og å begå avskyelige. Generelt vil folk som har mål som dette ikke kunne gjøre det, bortsett fra å be om hjelp til Gud og den eneste tillit til ham. Det kan også være sterkere enn fratredelsen resignasjon de som gjør lydighet. Derfor har de kastet seg inn i undergang og fortapelse, lener tilbake til Gud at han ville spare dem og til å realisere sine krav. [5]
Dermed er det ofte deres ønsker gå i oppfyllelse, men de syndet at de vil få et svar i det hinsidige. Denne type tilsynelatende resignert til folket deres ulydighet stammer fra feil eller tvilsom tolkning er misvisende. Dette inkluderer mange mennesker i staten som avviker orientert, folk som begår handlinger som strider mot kommandoer av Allah og Hans sendebud. De gir mer oppmerksomhet til dette problemet, selv noen av dem som ba om hjelp til Gud i å gjøre det. Men, fordi den ikke er i tråd med kommandoer av Allah og Hans sendebud, slik at de får i retur får de fremskyndet og endelig (resultatet) er dårlig. [6] Vi søker tilflukt hos Allah fra ydmykelse.
Dermed delingen av resignasjon til Gud i form av sitt objekt. Og ingen tvil om at oppsigelsen er best, mest fullkomne, og viktigste er en andre slags resignasjon, som omfatter den første typen resignasjon, så den tredje. Og det verste er den siste type resignasjon. Vi søker tilflukt hos Allah fra ham.
Så mange mennesker som er eneste tillit i tawakkalnya bedratt, men han har faktisk eneste tillit på Allah, som en som dirigerer den til staten delvis tawakkalnya, som hun tok all hennes styrke tawakkalnya, selv om det er mulig for ham å gjøre det ved lett. Og konsentrerer sin avskjedssøknad bare for økningen av tro og vitenskap, samt å etablere religion. Og gi virkning til det naturlige er bedre. Og dette er oppsigelsen til de svake som har vilje er svært lav, som de fleste av dem vender seg bort viljen, resignasjon, og bønner til smerten som kan bli behandlet på noe veldig mild, eller sult kan bli eliminert med en halv brødskive eller en halv dirham. Mens han ikke ønsket å vende seg til forsvar av religion og utrydding av alle former for kjetteri, legge til troen, og bekymring for interessene til muslimer. Wallaahu vet best. [7]
Dermed består den menneskelige rase av et bredt spekter av forskjellige personer. De er bedratt mange, selv de som har bedratt det eneste tillit, involverer en rekke verdslige interesser i samsvar med de ønsker og mål. Derfor er det folk som eneste tillit til Gud i å oppnå makt og det er også folk som er eneste tillit for å få et stykke brød. [8]
I dette tilfellet, så det må utføres av en person som ikke er opptatt akkurat sinn og hjerte, unntatt i saker av en mer perfekt og bedre, som avskjedssøknad til Allah Ta'ala å skaffe det som er elsket og velsignet ham, som en uttrykkes ved en poet:
وإذا علمت بأنه متفاضل فاشغل فؤادك بالذي هو أفضل
Og hvis du vet at det [9] er så verdifull,
Deretter sibukkanlah samvittighet med mer mainstream.
Second: Til tillegg av Allah Ta'ala resignasjon
Resignasjon område er delt inn i to deler:
A. Resignasjon Syirki (skulke), som han delte inn i to typer:
a). Avskjedssøknad til andre enn Allah i saker som ingen var i stand til å gjøre, uten at Gud den allmektige, som eneste stole på folk til folk som har dødd og det onde i håp om sine krav, i form av bistand, omsorg, Rizki, og syafa'at. Det er den største skulke. Sikkert ting som dette og at semisalnya ingen kan gjøre det, men bare Allah wa Ta'ala Tabaraka. [10]
Resignasjon er referert til som en slags resignasjon Sirri, fordi fratreden ikke er gjort, bortsett fra de som tror at avdøde hadde evnen til å gjøre dette i hemmelighet i naturen. Det var ingen forskjell mellom profeten, er verge eller Evil fiende av Allah Ta'ala. [11]
b). Avskjedssøknad til andre enn Gud i ting som er i stand til å arbeide-baserte estimat på sålen tillit ham. Og dette er en mindre skulke. [12]
Som, i en resignasjon fordi det ser mer normal. For eksempel folk i autoritet eller regjeringens eneste tillit til ting som Gud har gitt dem, enten det er flaks, forstyrrelser avvisning, og andre. Det inkluderer skulke stille (skjult). [13]
Derfor sies det, menolehnya fører til at leveren til en handling av shirk i Tawheed, på grunn av den sterke avhengighet og tilbake i kjærlighet med ham.
Det er fordi leveren ikke vil være eneste tillit, med mindre partene hadde håpet. Derfor, den som håper til makten, handling, vitenskap, stat, venner, slektninger, Sheikh, strøm eller eiendom, uten å se til Gud den allmektige, da den inneholder en slags resignasjon uten grunn (midlene) er. Det er ikke noen håp om å skapninger eller såle stole på ham, men han vil få en svikt, og sikkert den inneholder skulke. [14]
Allah den Opphøyde har sagt:
ومن يشرك بالله فكأنما خر من السماء فتخطفه الطير أو تهوي به الريح في مكان سحيق
"Enhver som tilskriver noe til Gud, da er det som om fallende fra himmelen og truffet av en fugl, eller vinden til fjerne steder." [Al-Hajj: 31]
Syaqiq al-Balakhi sa, "Alle har rang (posisjon), hvor han kunne eneste stole på sin eiendom, selv tungen, sverdet, eller hans makt, og også til Gud den allmektige.
Som for de som eneste tillit på Allah, så han må få fred. Som vil Allah opphøye hans stilling. Allah Ta'ala sier:
وتوكل على الحي الذي لا يموت
Og setter du din lit til den levende Gud (Evig) Det er ikke død ... "[Al-Furqaan: 58]
I mellomtiden, folk som føler seg fred til andre enn Allah, er det fryktet at han vil bli avskåret fra ham slik at han skal leve ulykkelig. "[15]
Men, hvis han tok det til forestillingen om ham som et middel, men Gud den allmektige som setter det hele på seg selv, da så det er ikke noe problem, hvis det ditawakkali den har en god innflytelse i prestasjon.
2. Wakalah (representere) er tillatt.
Menes her er noen som representerer til andre mennesker å gjøre noe som er i stand til å gjøre, og dermed vil oppnå det er ønskelig.
Wakalah menes her leveranse og vedlikehold. For eksempel, sier du, "وكلت فلانا" (hvis du spør ham om å holde den). Og "ووكلت الأمر إليه" (hvis du forlater ham).
Og ved Shari'ah, betyr fullmakt en person gi makt til noen andre å erstatte ham er absolutt eller begrenset. [16]
Advokat, i slik form, tillates av boken, as-Sunnah og ijma '. [17] Allah Ta'ala har talt gjennom muntlig Alaihissallam Ya'qub som taler til sine barn:
يا بني اذهبوا فتحسسوا من يوسف وأخيه
"Mine barn, dere går, og deretter søke nyheten om Josef og brødrene hans ..." [Yuusuf: 87]
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam også representere arbeiderne og vakter.
Abu Huraira Allah anhu har sagt,
وكلني رسول الله صلى الله عليه وسلم بحفظ زكاة رمضان ...
"The Messenger n've gjorde meg selv som en representant for å holde veldedighet i måneden Ramadan ..." [18]
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam representerer også settet Hadd straff og håndheving, som nevnt i hadith Unais. 'Ali bin Abi Talib anhu Allah hadde også vært en skrustikke apostel i slakting av offerdyr ved sin avskjedstale pilegrimsferd "til menyedekahkan hud og det meste av det. Og beordret å slakte hundre offerdyr igjen etter profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam slaktet seksti-tre-haler med sine egne hender.
Detaljert forklaring av denne fullmakten som finnes i bøkene av rettspraksis. [19]
Men bør han ikke være alene stole på ham, selv om han har vikariere ham. I stedet må han stole på Gud, den allmektige å tilrettelegge det som var representert til andre. [20] Derfor vil en skapning ikke kunne dekke alle behov er tjenere og ikke klarer å dekke alle sine behov, og heller ikke makt til å gjøre noe for de menneskene som representerer ham, unntatt ved vilje og Guds kraft Allmektige. [21]
[Kopiert fra boken At-tawakkul 'alallaahi Ta'aalaa, forfatter Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji, Indonesia FORSTÅ resignasjon skjeve Edition Alle saker til Allah, oversetter M. Abdul Ghaffar E.M. Leser Publishers Ibn Kathir, Rabi al Awwal 1426 H - april 2005 M]
Reisen til det hinsidige
Av
Geistlige Abdullah bin Al-Buthoni Taslim
Den neste dagen er dagen etter dødsfallet av sannhet som må bli trodd av alle som tror på Allah og hans religion av sannhet. I dag er dagen for hevn av alle menneskelige gjerninger, en perfekt dag oppgjørets time, og den dagen ditampakkannya alle skjulte gjerninger på jorden. Også på den dagen folk vil si utover beklagelse:
يقول يا ليتني قدمت لحياتي
"Duhai, ville det være fint Jeg vil først gjøre (gode gjerninger) for livet mitt." [Al-Fajr/89: 24]
Så bør hver muslim som setter hennes sikkerhet faktisk gir stor forsiktighet i å forberede og samle mat for dagen, som er evig. Fordi i hovedsak den dagen dette er fremtiden for ekte menn. Ankomst dag er veldig rask på grunn av rask passasje av menneskeliv. Allah sier:
يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغد واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون
"Dere som tror, frykter Allah og la hver sjel vurdere hva han har gjort for i morgen (det hinsidige), og frykt Allah, Allah er klar over hva du gjør" [al-Hasyr/59: 18]
I tolkningen av verset imamen Qatadah rahimahullah [1] sa: "Alltid Rabbmu (Gud den allmektige) nærmere dommedag, til det punktet at han gjør det som i morgen" [2].
May Allah være fornøyd med de edle følgesvennene til Allah Umar 'anhu som ble minnet på dette i de berømte ordene: "Hisablah (introspeksilah) du nå, før du blir brakt til konto (kontrolleres / telles veldedige gjerninger på dommedagen). Vei deg nå, før de veldedige gjerninger er veid (på oppstandelsens dag), for sikkert ville det være lett for deg å møte dommedag hvis du Introspect selv i dag, og pryder deg med fromme nestekjærlighet å møte den store dagen når mennesker blir utsatt for Gud den allmektige. Allah sier:
يومئذ تعرضون لا تخفى منكم خافية
"Den dagen du blir konfrontert (til Allah), er det ingenting av hvordan ting er skjult (for ham)" [al-Hâqqah/69: 18] [3]
I tråd med ovennevnte bemerkninger, Ali bin Abi Talib Allah 'anhu sa: «Sannelig, verden har forlatt oss, mens den neste har kommet til oss, og hver av dem (og heretter) har en beundrer, så vær dere menn som beundrer / elsker det hinsidige, og blir ikke folk som beundrer verden, for sikkert nå tid til veldedighet og ingen beregning, som for i morgen på beregningstidspunktet og etterlivet er ikke lenger tid til å handle "[4].
"Du vil bli som en fremmed i verden ..."
Verden er et midlertidig tilfluktssted, og som et felt ved siden av der vi samler inn forsyninger på vei til evig landet. Enhver person som samler inn nok lager, så med tillatelse av Allah ville han komme til destinasjonen trygt, og ikke hennes hvem det er fryktet at han ikke vil komme til bestemmelsesstedet.
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam lært den rette holdningen i livet i verden med sin sa: «Vær i verden som en fremmed eller en person som var på reise" [5]
Denne hadith som råd for troende, hvordan bør han sette seg selv i livet av verden. Fordi utlendinger (innvandrere) eller som reiser er den eneste personen som oppholder seg midlertidig, ikke bundet til å plassere ham på opphold hans, og fortsette å savne tilbake til hjembyen. Dermed staten en troende i verden hvis hjerte, alltid bundet og lengtet etter å komme hjem til sannheten, så er himmelens første ly både våre foreldre, Adam Alaihissallam og hans kone Eve, før de rykket ned til verden.
I en skriftlig råd gitt av Imam Hasan al-Basri rahimahullah til Imam Omar bin Abdul Aziz rahimahullah, sa han: "... Ja, verden er et land i utlandet og ikke selve boligen, og bare Adam Alaihissallam henvist til verden for å motta straffen påført synd ... "[6].
I denne saken avdekker betydningen av Ibn al-Qayyim sa i sin vers rahimahullah:
La (vi) himmelen 'Eden (et sted å bo)
fordi det er virkelig
Vår første ly, som i
Inside er telt (vakker)
Men vi (nå i) fiendens fanger
(Satan), så hvis du ser på
Vi vil (kunne) gå tilbake til hjembyen min
oss trygt? [7]
Holdning til livet er ikke lenger gjort en troende av ønsketenkning og for høyt i verden å leve, fordi "de som lever i verden som en fremmed, så hun har ikke noe ønske enn å forberede bestemmelser som gagner ham når han kom tilbake til livet etter døden. Han er ambisiøs og konkurrerer med folk som driver med en verden av luksus, på grunn av omstendigheter som nomader, som ikke føler seg ikke opptatt av fattigdom og lav posisjon. "[8].
Dette er hva som ligger 'Abdullah bin Umar: "Hvis du er i kveld, så ikke vent på morgenen, og hvis du erada i morgen så ikke vent for kvelden. Bruk den fremtidige helsen før smertene kommer og henter dine dager før døden "[9].
Faktisk er dette betydningen av asketiske i den virkelige verden, som sa til Imam Ahmad bin Hambal rahimahullah: "Meininga er ikke lenger ønsketenkning, noen som da i morgen sa han:« Jeg er redd vil ikke kunne nå kvelden lenger "" [ 10].
"BERBEKALLAH og virkelig det beste av bestemmelsene er fromhet"
Det beste av mat for reisen til det hinsidige er fromhet, som betyr "å gjøre beskyttende barriere mellom den personen av en tjener med straff og vrede Allmektige Gud som er fryktet som vil skje med ham, nemlig (a) og unngå å gjøre umoralske gjerninger lydighet til Ham" [11] .
Så i henhold til omstendighetene rundt en tjener i verden i å gjøre lydighet til Allah og venstre umoralske gjerninger, samt situasjonen i det hinsidige. Jo mer han gjør det gode i verden vil mer og mer også godt å være i raihnya i den neste, som betyr desto større er sjansene for å nå frelse til himmelen.
Dette er blant de betydninger som følger av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i hans sa: "Alle skal gjenoppstå (på dommedag) i samsvar med situasjonen da han døde" [12]. Det betyr at han vil få et svar senere i dag oppstandelse i henhold til de gode eller dårlige gjerninger gjort mens i verden [13].
Den viktigste rullebanen er to setninger fromme Creed: la ilaha illallah og Muhammed Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Derfor, den beste av bestemmelser som må være forberedt på å overleve i et stort måte dette er en rensende Tawheed (Enhet Allah i tilbedelse og skulke unna) som er kjernen betydningen av la ilaha illallah trosbekjennelse og perfeksjonering al ittibâ '(etter sunnah av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam og unngå bid'ah) som er kjernen betydningen av trosbekjennelsen til Muhammad Profetens sallallaahu' alaihi wa sallam.
Allah vil gjøre det lettere for folk i ansiktet av store hendelser som vil skje med dem på oppstandelsens dag, i henhold til deres forståelse og praktisering av islam er de to viktigste rullebanen mens i verden.
Test av tro på graven er den første store hendelsen oppleves av mennesker etter hans død. De vil bli spurt av de to englene Munkar og Nakir [14] med tre spørsmål: "Hvem er din Herre, hva er din religion? Og hvem er din profet? "[15]. Allmektige Gud bare lover å lette og fasthet i troen når møtt med denne store testen for folk som forstår og praktiserer disse to islamske stiftelse ordentlig, slik at de vil svare: "Min Herre er Allah, er min religion islam og profetene er Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam. "[16]
Allah sier:
يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الآخرة ويضل الله الظالمين ويفعل الله ما يشاء
Gud bekrefter (tro) de som mener med 'urokkelige ord "i livet i verden og den hinsidige, og Allah for å villede folk som dzalim og begå hva han vil bruke" [Ibrâhim/14: 27]
Betyr 'sterk tale "i dette verset blir tolket av Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam i Sahih al-Bara 'bin' Under konstant press Azib Allah 'anhu, at han sallallaahu' alaihi wa sallam sa:" En muslim, når de blir spurt i en grav (av englene Munkar og Nakir) da han vil vitne om at det ikke er sant tilbedelse unntatt Gud (la ilaha illallah) og at Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam er Allahs sendebud (profeten Muhammed), at betydningen av hans ord: "Allah bekrefter ( tro) de som mener med 'urokkelige ord "i livet i verden og den hinsidige" [17]
Inkludert store hendelser på dommedag er å gå ned til sjøen Messenger av Allah 'alaihi wa sallam full av herlighet, er fargen på vannet sitt hvitere enn melk, søtere enn honning smak, og lukte mer duftende enn duften Misk (musk), de som drikker det kun én gang så hun ville ikke tørste til evig [18]. I en autentisk hadith [19] De nevnte også at det blir motarbeidet og utvist fra innsjøen profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam er. Det er fordi når de slår verden av spor og sunnah av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, og fikk inn problemet med kjetteri.
Imam Ibn Abd al-Barr rahimahullah [20] sa: «Alle personer som ikke begår kjetteri Allah velsignet i denne religionen vil bli utvist fra innsjøen Rasululah sallallaahu 'alaihi wa sallam. Den mest alvorlige blant dem er de menneskene (Ahl-ul-bid'ah) som menyelisihi forståelse av menighet muslimene, som de Kharijites og sjiamuslimene, de tilhengere Râfidhah og lidenskaper. De folk som gjør så er de lovbryterne og urett mot sannheten, så vel som mennesker som gjør de store syndene åpenlyst. De fryktet også nevnt i hadith (profetens utvist fra innsjøen sallallaahu 'alaihi wa sallam) [21].
Inkludert store hendelser på dommedag er over aske-Shirâth (bro) som er spredt over overflaten av helvete, mellom surge og helvete. I en autentisk hadith [22] nevnes at staten folk krysser broen varierer, etter sine gjerninger på jorden. "Det er en passering gjennom så raskt som et kyss, det er en lynrask, noen er som vinden, det er et stramt løp like fort som en hest, kamel ridning så fort som noen, er det løping, noen gange, noen gjennomgang, og det blir truffet av kroken jern og kastet i helvete "[23] - na'ûdzu billahi min dâlik -.
Shaykh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymeen, kan Allah ha nåde når forklare forskjeller i tilstanden til folk som krysser brua, sa: "Dette er ikke valg av hver person, som ved sitt eget valg selvsagt alle som ønsker å krysse det raskt. Men den menneskelige tilstand mens krysset i samsvar med rask eller treg de skal motta og vedta den islamske loven i hele verden. Alle som mottar instruksjon i et travelt og Sunnah til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, så vil han fort krysse den. I stedet han som er treg i dette tilfellet, så vil han langsomt passere gjennom, som et svar i form, og returnere det i samsvar med den type handlinger "[24].
"En god slutt svar (Remix) for personer som frykter Allah"
Til slutt, hvordan folk kommer på spissen; paradis av lykke, eller et helvete fylt med en smertefull pine. Det er der Allah vil gi perfekte svar for mennesker etter sine gjerninger i verden. Allah sier:
فأما من طغى وآثر الحياة الدنيا فإن الجحيم هي المأوى وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى
"Som for dem som overskrider grenseverdien, og foretrekker livet i verden, og sikkert Fire ly (den). Som for dem som frykter storheten av hans Herre og ønske om å avstå fra sine ønsker, sannelig surgalah bosted "[en Nâzi'ât / 79:37-41]
Så svarer en god slutt bare Allah reservert for folk som er forsiktige og utstyre seg med lydighet til Ham, og vekk fra handlinger som avviker fra hans religion. Allah sier:
تلك الدار الآخرة نجعلها للذين لا يريدون علوا في الأرض ولا فسادا والعاقبة للمتقين
"Landet er Hereafter, gjorde vi for folk som ikke ønsker å skryte og gjøre skade (vice) i (foran) av jorden, og oppfølgeren (den gode) at (Paradiset) er for dem som frykter Allah" [al-Qasas / 28:83]
Shaykh Abd al-Sa'di rahimahullah sa: "... Hvis de har noe ønske om å skryte eller synder på jorden, betyr det at de er fokusert bare ønsker til Gud den allmektige. Deres hensikt er bare å forberede mat for etterlivet, og deres forhold da verden var alltid ydmyke oss til Guds tjenere, og alltid holde seg til sannheten og gjøre gode gjerninger. De er de rettferdige mennesker som vil få en god avsluttende avkastning (Paradise av Allahk). "[25]
AVSLUTNINGSFEST
Etter vurdere de stadier av denne reisen, la oss spørre oss selv: Vi har forberedt nok lager til å overleve turen? Hvis svaret er: ikke ennå, så fortvil ikke, det er fortsatt tid til å forbedre seg og rette opp eventuelle mangler vi - med tillatelse av Allah - Way, skyndte å gå tilbake og angre til Gud k, og vekt på gjenværende levetid for fromme veldedighet vi er fortsatt nei. Og alt av det vil være enkelt for den som ble gitt Allah k taufik og bekvemmelighet for ham.
Fudhail Imam ibn 'Iyâdh rahimahullah [26] aldri rådet noen mann, sa han: «Hvor mange år er du"? Mannen svarte: «Seksti år." Fudhail rahimahullah sa: "Det var seksti år med reisen til Allah, og kan være du er nesten der". Mannen svarte: «Sannelig vi tilhører Allah og vil vende tilbake til ham." Så Fudhail rahimahullah sa: «Forstår du betydningen av dine ord? Du sier at jeg tilhører den allmektige Allah, og vil vende tilbake til ham; alle som innser at han er Guds tjener allmektige og vil vende tilbake til ham, så han burde vite at han vil stå foran Ham på dommens dag . Alle som vet at han vil stå foran Ham, da han skulle vite at han ville bli holdt ansvarlig for alle handlinger i verden. Alle som vet vil bli holdt ansvarlige (sine handlinger), så han bør forberede svaret ". Da mannen spurte: "Så hvordan å spare når er det?" Fudhail rahimahullah svarte: «Det er lett". Han spurte igjen: "Hva er det" Fudhail rahimahullah sa: "Forbedre deg selv resten av livet ditt, da Allah vil tilgi dine synder i fortiden, fordi hvis du fortsetter å gjøre det dårlig på resten av dine dager, vil du bli torturert (på dagen Judgement) for dine synder i fortiden og resten av ditt liv "[27].
Til slutt lukker vi dette papiret med bønn av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam [28] til det gode for religion, vår verden og den hinsidige:
O Allah, fikse min religion som er determinant av (god) alt av virksomheten min, og reform (bedrift) som er der mitt liv min verden og heretter fikse, som er der min tilbakekomst (alltid), gjør (fremtidige) som et tillegg til det gode liv for meg, og (gjøre) døden som en barriere mot meg fra alle onder.
City of Profeten sallallaahu wa sallam a'alaihi, 20 Shafar 1430 H
Taslim bin Abdullah Al-Buthoni
[Kopiert fra As-sunnah magasinet XIII/1430H/2009M 03/Tahun Edition. Foundation publiserte Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondanrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858197]
Ulydighet og den negative virkningen individer og samfunn
Av
Sheikh Raid Shabri bin Abu 'Ulfah
Synd og syndere er de store påvirkninger og effekter som er farlige for samfunnet og enkeltpersoner. Allah har forklart veldig tydelig påvirkning av disse handlingene umoralske gjerninger gjort siden første gang.
La oss ta noen av tekstene i Koranen og hadith, og atsar (historie) lærde 'Choice Salaf nevne disse påvirkningene. Gud sa.
وعصى ءادم ربه فغوى. ثم اجتباه ربه فتاب عليه وهدى. قال اهبطا منها جميعا بعضكم لبعض عدو فإما يأتينكم مني هدى فمن اتبع هداي فلا يضل ولا يشقى. ومن أعرض عن ذكرى فإن له معيشة ضنكا ونحشره يوم القيامة أعمى. قال رب لم حشرتني أعمى وقد كنت بصيرا. قال كذلك أتتك ءاياتنا فنسيتها وكذلك اليوم تنسى. وكذلك نجزي من أسرف ولم يؤمن بئايات ربه ولعذاب الأخرة أشد وأبقى
Og Adam ikke adlød sin Herre også, så han mistet. Da hans Herre (Adam) velg det, og han aksepterer anger og gi Adam instruksjoner. Han sa, "Få deg ned fra himmelen alene sammen, noen av dere å være fiender av hverandre. Så når det kommer til deg veiledning fra meg, så den som følger petunjukKu, han vil ikke sete og han ville ikke skade. Og de som vender seg bort fra advarselen , så ja smal for levebrød henne, og vi vil samle dem på dommedagen i blinde ". Han sa, "Ja, min Herre, hvorfor har du samlet meg blind, og jeg pleide å være en som kan se". Han sa: «Så, har kommet til dere Våre vers, så du glemmer det, og så (også) på den dagen du selv dette er glemt". Og demikanlah Vi svarer til den personen som overskrider og ikke tror åpenbaringer sin Herre. Og sannelig Allah i det hinsidige er mer alvorlig og mer varig. [Taha :121-127].
Dette verset nevner noen av de negative effekter som følge av umoralske gjerninger. Allah forklarer i dette verset, at resultatet (som er forårsaket av) handlingen er umoralsk ghay (feil) som indikerer en funksjonsfeil. Som om Gud sa "Den som ikke adlyder Allah, da Allah vil ødelegge livet på jorden." Betydningen av dette er også nevnt i følgende vers. Word:
فمن اتبع هداي فلا يضل ولا يشقى
Og alle som følger petunjukKu, vil han ikke feile, og han ville ikke skade. [Taha: 123].
Følgelig, folk som ikke følger instruksjonene av Gud, da vil han bli villedet og elendig. Og de følgende versene blir forklart mer tydelig.
ومن أعرض عن ذكرى فإن له معيشة ضنكا
Og den som vendte bort fra advarselen, så ja smal for levebrød henne. [Taha: 124].
Det er, vil han få den elendighet og nød. I sin kommentar (3/164), sa Ibn Kathir: "I denne verden, vil han ikke få fred og ro. Frafall forårsaket hans hjerte urolig. Selv dhahirnya ser så bra ut, kan bruke de klærne som han ville, kunne spise den maten han ville, og kunne bo hvor som helst han vil, hvor han ikke har kommet til tro og veiledning, skal hans hjerte vil alltid være urolig, forvirret, nølende og fortsatte å nøle. Dette er den smale delen av livet ".
Hvor ofte ser vi og hører om folk som har veldig mye skatt, begikk selvmord ved å hoppe ned haugene (eller bygninger). Hva gjør dem gjøre det? (Allerede fornøyd er de nyter sin rikdom, Innestengt)? Sikkert er årsaken skyldes trang et liv borte fra dhikrullah tukte. Hvis folk som vender seg bort fra dhikrullah ikke omvendte, så derfor vil de bli samlet inn på den siste dagen av feltet i en tilstand av blind Mahsyar. Gud sa.
ومن كان في هذه أعمى فهو في الأخرة أعمى وأضل سبيلا
Og den som er blind (hennes) i denne verden, i hvert fall i den neste (senere) han ville bli blind (godt) og mer bort fra det (sanne) [al-Isra: 72].
Og han vil bli igjen i helvete. Gud sa.
قال رب لم حشرتني أعمى وقد كنت بصيرا. قال كذلك أتتك ءاياتنا فنسيتها وكذلك اليوم تنسى
Han sa, "Ja, min Herre Hvorfor har du samlet meg blind, og jeg pleide å være en som kan se.?" Han sa: «Så, har kommet til dere Våre vers, så du glemmer det, og så (for) du selv denne dagen bli glemt "[Taha: 125-126]..
Ordet "glemt" i avsnittet ovenfor, er det punktet han forlot i helvete som et svar i form. Så svaret var likt sine handlinger. (Han er verdens glemme Shari'ah av Gud, Gud glemte ham i helvete, Innestengt).
Vurder også innflytelse og effekter av umoralske gjerninger i Guds ord.
وإذ قلتم يا موسى لن نصبر على طعام واحد فادع لنا ربك يخرج لنا مما تنبت الأرض من بقلها و قثآئها وفومها وعدسها وبصلها قال أتستبدلون الذي هو أدنى بالذي هو خير اهبطوا مصرا فإن لكم ما سألتم وضربت عليهم الذلة والمسكنة وبآءوا بغضب من الله ذلك بأنهم كانوا يكفرون بئايات الله ويقتلون النبيين بغير الحق ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون
Og (husk) når du (israelittene) sa: "O Moses, kan vi ikke vente (hold) med en slags mat Derfor Be for oss til din Herre at han frembringe for oss, hva jorden vokser. , nemlig:. vegetabilsk mayurnya, ketimunnya, hvitløk, nøtter adasnya, og rødløk " Han sa: "Vil du ta noe som er lavt som en god erstatning Gå ut i byen, du sikkert få det du ber om". Deretter påført ydmykelse og vanære dem, og de fikk Guds vrede. Den (saken) fordi de tvilte på Allah og drepte profetene uten rett. Slik at (det) fordi de ulydige og overskredet grensen. [Al Baqarah: 61].
Dette avsnittet inneholder noen effekter (som resultat av handlinger) umoralske. Blant dem:
Først: Allah har satt en lav liv for dem, fordi de ønsker det. Da den erkjennelse at de har bedt om. De bytter på honning og Salwa (en type vaktel, Innestengt) (dette er noe mer verdifullt) med grønnsaker, agurk, hvitløk, fennikel og løk nøtter (noe mindreverdig).
Second: ydmykelsen påført dem. Ikke bare det, selv for dem pålagt maskanah. Nemlig fattigdom og ydmykelse. Gud har forordnet det for dem.
Tredje: De vil vende tilbake til Gud for å bære vrede Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Tenk om Guds ord:
فليحذر الذين يخالفون عن أمره أن تصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم
Så la de som brøt rekkefølge (profeten) eller frykt for ulykke rammer en smertefull Allaah bli overskrevet. [En Nur: 63].
Formålet menyelisihi kommando av Allah, blir avsporet fra hans kommando. På grunn av den (indusert) av ærekrenkelser (katastrofe), som inkluderer frafall, død, sjokk, nød, kjennelse at urett og lukkede hjerter, så etter at (vil få en smertefull Allah).
Det er en mann kom til Zubair bin Bikar. Han sa til Zubair: "O, Abu Abdillah. ? Fra der jeg startet berihram "Zubair sa:" Av Dhul Hulaifah (stedsnavn), fra starten berihramnya profeten "Folk sa:".. Jeg vil berihram av moskeen "Abu Abdillah sa:" Ikke du gjør det ". Man sa: "Jeg vil berihram av moskeen, fra nær graven." Abu Abdillah sa: ". Ikke du gjør det, er jeg redd vil skje fitnah (katastrofe) på deg" En annen mann sa: "Fitnah (ulykke) Hva slags ? ? Jeg bare legge noen få miles "Abu Abdillah sa:" Fitnah som er større enn den oppfatning (som antar at) du har nådd Messenger av dyder som har blitt forlatt? Jeg har hørt Allah sa:
فليحذر الذين يخالفون عن أمره أن تصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم
Så la dem som bryter hans bud frykt for Allah være overskrevet ildprøve av en smertefull eller overskrevet. [Taha: 63].
Blant andre påvirkninger samt umoralske gjerninger, er det druknet. Gud forteller hva Gud gjorde for folket i Nuh q:
مما خطيئاتهم أغرقوا فأدخلوا نارا فلم يجدوا لهم من دون الله أنصارا
På grunn av sine feil, ble de druknet og deretter settes inn i helvete, da de ikke har hjelpere for de andre enn Allah. [Nuh: 25].
Blant effektene som følge av umoralske gjerninger som brønnen, som er total ødeleggelse. Gud sa.
وإذآ أردنآ أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا
Og hvis vi ønsker å ødelegge et land, så vi bestilte de som bor i luksus i landet (til å adlyde Allah), men de gjør urett i landet, så det er riktig at ordet gjelder dem (bestemmelsene i oss), så vi ødelegger Det sehancur-ødeleggelse ". [Al-Isra ': 16].
Og (det er mer negativ effekt, Innestengt), er boken Allahs full av omtale av disse påvirkningene.
Så er Sunnah, mange nevner konsekvensene som følge av umoralske gjerninger. Tror jeg nok til å nevne to eksempler, (ie) er tradisjoner knyttet ydmykhet og ydmykelse.
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa,
بعثت بالسيف حتى يعبد الله وحده لا شريك له وجعل رزقي تحت ظل رمحي وجعل الذلة والصغار على من خالف أمري ومن تشبه بقوم فهو منهم
Jeg ble sendt (Allah) før dommedag med sverd, til bare Allah blir tilbedt, er det ingen partner. Og rizqiku blitt gjort i skyggen av spydet mitt. Og gjorde ydmykhet og ydmykelse for den personen som menyelisihi bestillinger. Den som ligner et folk er han en av dem var. [1]
Allah har satt en ydmykhet og ydmykelse for den personen som menyelisihi Guds bud og Hans sendebud. Hvem ønsker å vite den sanne tolkningen av denne hadith, la ham se virkeligheten, da han vil få det som har blitt rapportert at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Muslimer har blitt ydmyket på dette punktet. I alle hjørner av verden, blir de kontrollert av fiender. Ikke bare det, selv de fiender av drap og tortur mot sine fiender når det visste at muslimer ikke var litt. Men (staten) av muslimer som det som har blitt beskrevet av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam.
غثاء كغثاء السيل [2
skum, som skum oversvømmelse. [3]
En annen Hadith som forsterker denne hadith, er hadith følgende.
إذا تبايعتم بالعينة وأخذتم أذناب البقر ورضيتم بالزرع وتركتم الجهاد سلط الله عليكم ذلا لا ينزعه حتى ترجعوا إلى دينكم
Hvis du kjøper i form av 'Inah, og du holder halen til en ku, dere er villige til å dyrke avlinger, og la deg jihad, vil Allah påføre ydmykelse for deg. Gud vil ikke fjerne bebreidelse at til du kommer tilbake til Deen. [4]
Og ordet "avskyelig" nevnt i hadith er det samme med ordet "avskyelig" som finnes i forrige hadith. Kort sagt, har muslimene i vår tid blitt fragmentert, så de blir skilte grupper og spredt. Wala Wala haula quwwata billah illa.
Hvis en person har blitt foraktelig i Guds øyne, så ingen kan hedre ham, som Allah.
ومن يهن الله فماله من مكرم
Og alle som fornærmet Gud, så ingen er ære. [Al-Hajj: 18].
Selv om han virket opphøyet av mennesker, fordi mennesker fortsatt trenger det, eller er redde for kriminalitet, men i hovedsak han var den mest foraktelige i omsorgen for mennesker. [5]
De atsar (historie) lærde 'Choice Salaf (som nevner innflytelse umoralske gjerninger), sa Ibn Al Jauzi Talbisul i boka av Satan (227): Fra Abu Abdillah bin Al-Jalla », sa han:" Jeg ser på en ung kristen, et vakkert ansikt, Deretter passerte foran min Abu Abdillah Al Balkha, sa han, "Hvorfor slutte?" svarte jeg, "Å, onkel. Skjønner du ikke dette skjemaet? Hvordan kunne han bli pint med ild "Da han klappet i hendene på skuldrene mine, og sa:"?. Sannelig, du vil lide konsekvensene "Al-Jalla" sa: "Jeg tok risikoen og førti år senere. Jeg glemte (memorering) Koranen "
Til slutt, la hver av oss vet, at påvirkning av umoralske gjerninger er ikke bare begrenset til skuespillerne selv, men effekten vil bli overført til barna. De vil føle de negative effektene, samt lydige handlinger vil sende en positiv innflytelse på barn. To ting har ditetapkankan i boka av Allah. Allah sier,
وليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خافوا عليهم فليتقوا الله وليقولوا قولا سديدا
Og la frykten for Gud hvis de som etterlater sine barn som er svake, at de bekymre seg om (velferd) dem. Derfor la dem viet til Gud og la dem snakke riktige ordene. [An Nisa ': 9].
Dette er en negativ innflytelse. Den positive effekten, sier Gud:
وأما الجدار فكان لغلامين يتيمين في المدينة وكان تحته كنز لهما وكان أبوهما صالحا فأراد ربك أن يبلغآ أشدهما ويستخرجا كنزهما رحمة من ربك
Som for veggen, tilhørte den til to foreldreløse gutter i byen, og under denne egenskapen besparelser for dem begge, mens hans far var en mann av gjerninger, så din Herre villet slik at de kom til modenhet og fjerne avleiringer som, som en gave fra Herren din, og ikke jeg gjøre det på min egen hånd. Slik er hensikten med de handlingene som du ikke kan vente på ham. [Al-Kahf: 82].
Gud har holdt eiendommen tilhørte to foreldreløse gutter fordi deres foreldre keshalihan. Påvirkningen av rettferdige gjerninger bli åpenbart og smittsom til avkommet.
Blant de negative virkningene av synd, nemlig, er tapet av begrepet synd dårlig. Folk som elsker å gjøre umoralske gjerninger, betyr det samme som svarte prikker radert i sitt hjerte, og til slutt dekket med prikker på grunn av sin synd. I en hadith fortalt av Imam Ahmad og Imam Tirmidhi med Sanad jayyid (bra), fra Abu Salih fra Abu Hurayrah, sa han, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa.
إن المؤمن إذا أذنب ذنبا نكت في قلبه نكتة سوداء فإن تاب ونزع واستغفر صقل قلبه وإن زاد زادت حتى تعلو قلبه فذلك الران الذي ذكر الله عز وجل في القرآن كلا بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون
Faktisk en troende, hvis du gjør en synd, så etset i sitt hjerte en svart prikk. Hvis han angrer, stoppe og be om tilgivelse, da hjertet hans vil bli gjort skinnende (igjen). Hvis hyppigere synd, da poengene skal økes for å dekke hans hjerte. Det raan Gud er nevnt i Koranen.
كلا بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون
Absolutt ikke (være), faktisk det de alltid prøver å slå sine hjerter. [Al Muthaffifin: 14]. [6]
Slik forsiktig eier, ikke vil være i stand til å skille mellom godt og ondt i synet av Allah og Hans sendebud, unntatt noe som regnes som god eller dårlig med hans ønsker. Criterion er ikke lenger Guds ord eller ord av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Han visste ikke anser som ellers stygge stygge umoralske gjerninger av Allah og Hans sendebud, at han ikke vær flau gjøre umoralske gjerninger foran publikum. Han gjør umoralske gjerninger åpenlyst, forteller selv stolt hans gjerninger-vice er ikke kjent av andre. Folk som dette en av dem som ikke får tilgivelse fra Gud, hindret ham fra døren til omvendelse, selv de normalt lukket. Som ordene av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam.
كل أمتي معافى إلا المجاهرين وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا ثم يصبح وقد ستره الله عليه فيقول يا فلان عملت البارحة كذا وكذا وقد بات يستره ربه ويصبح يكشف ستر الله عنه
Hver av Ummah mitt vil bli tilgitt, bortsett Muhajeroon (skuespillere åpenlyst umoralsk). Og inkludert i mujaharah (hor åpenlyst), (at) noen gjør en handling om kvelden, da han gikk om morgenen og Gud over sine handlinger, så sa han "Å, så og så. Sist natt jeg melakuan dette og at "Han sov i natt, og Gud over sine handlinger, så når inn i morgen åpnet han teppet av Gud. [Bukhari Muslim]. [7]
Blant andre negative effekter, svekker der hjertet. Dette er de mest urovekkende konsekvensene av en tjener. Synd svekker hjertets lyst, intensivert keingian synder, mens ønsket om å omvende seg gradvis svekket. Inntil endelig, er ønsket om å omvende seg helt borte. Hvis i tilfelle, bare halvparten av den dødes hjerte, så han vil ikke angre, (spesielt hvis dødsfallet totalt). Som et resultat, ville han gjerne ligge å søke tilgivelse eller anger, mens hans hjerte er forankret med umoralske handlinger, og han forble berazam å gjøre det når forholdene tillater. Dette er den mest alvorlig leversykdom og nærmest ødeleggelsen av [8]. Og mange flere negative effekter som følge av umoralske gjerninger. [9]
Siste, la hver av oss vet, som ser på ansiktet til umoralske gjerninger og uttalelser av gjerningsmennene. Ingen rahasiapun skjult, men Gud vil sette wrapper. Hvis god, så god også (lokk). Og hvis dårlig, den stygge uansett lokket. Derfor sa Gud til hans profet Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam.
ولو نشآء لأريناكهم فلعرفتهم بسيماهم ولتعرفنهم في لحن القول والله يعلم أعمالكم
Og hadde vi villet, Vi skal vise dem til deg slik at du kan virkelig bli kjent med dem av deres merker. Og du vil faktisk kjenner dem fra sine metaforer og ord Allah vet om dine gjerninger [Muhammad: 30].
أم حسب الذين في قلوبهم مرض أن لن يخرج الله أضغانهم
Eller er folk som har sykdommen i deres hjerter tror at Allah ikke vil avsløre sin ondskap. [Muhammad: 29].
Kommandør av de trofaste og fortalt fra 'Uthman ibn Affan Allah' anhu, sa han: "Det er ikke noen som skjuler en rahasiapun, unntatt Allah nampakkan på henne farge og hennes talte ord".
Mesteparten av Salaf sa: "For Allahs skyld. Det er umoralske gjerninger kan jeg finne ut min kone av temperament min og My Ride breakdowns ".
Waakhiru da'wanaa Rabbil alhamdulillah 'ALAMIN.
(Oversatt fra Al Ashalah magasin, saken datert 15. Dhu al-Hijjah 1416 H, sider 60-64, med tillegg av fotnoter og litt ekstra fra boka av Ad Da 'Wad Dawa')
[Kopiert fra As-sunnah magasinet VIII/1425H/2004 06/Tahun Edition. Foundation publiserte Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondanrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-761016]
Favoriserer Helse og fritid
Av
Muslimsk prest Al Atsari
Allah har skapt mennesket og ga uendelig glede. Mennesker vil ikke kunne telle dem.
Det er en bokstav i Koranen, kalt av forskere som en Ni'am bokstav (et brev om gledene ved Allah), nemlig Surat en-Nahl. Begynn med å nevne Guds største glede, det glede religion. Allah sendt ned åpenbaring til sine apostler, gjennom engler, i ringer for La ilaha illa Allah. At det er ingen rett til å bli tilbedt unntatt Allah. Plikt til å forlate sin tilbedelse til andre enn Allah, og tilbe Ham med oppriktighet bare. For sannelig er han en i rububiyahNya, en i å skape himmelen og jorden, ingen partner til ham.
Da sa Gud til glede for andre mennesker, Gud skapte storfe med alle dens fordeler til menneskeheten. Tilsvarende vil en rekke dyr som kan brukes som mounts og transport. Allah nevner andre glede-glede på rad, så endte det ved å si:
وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها إن الله لغفور رحيم
Og hvis du teller Allahs velsignelser, kan du ikke spesifisere beløpet. Sannelig Allah er ofte-tilgivende, nåderik. [En Nahl: 18].
Sunn deilig
Faktisk er helse en glede som alle gjenkjent. Dens verdi er svært stor velvilje. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam har sagt med hans sa:
من أصبح منكم معافى في جسده آمنا في سربه عنده قوت يومه فكأنما حيزت له الدنيا
Hvem blant dere inn om morgenen kroppen hans er sunn, trygg i sin familie, har han en stift mat i dag, er det som om hele verden samlet for ham. [HR Ibn Majah, nei. 4141, og andre; dihasankan ved Sheikh Al Albani i Sahih al Jami'ush Sagheer, nei. 5918]
Ibnus Samak for å gå inn på kalifen Harun Ar Rashid gi råd, til kalifen gråt.
Samak Ibnus deretter bedt om et glass vann og sa: "O lederen til de troende. Hvis du blir forhindret fra (drink) Drikke (når du er tørst), unntatt for (betaler) verden og alt i den, om du vil gjøre opp for det med et glass vann? "
Khalifah svarte: "Ja".
Ibnus Samak sa også: "Drikk det med tilfredshet, kan Gud velsigne deg".
Da kalifen drakk, sa Ibnus Samak til ham: «O lederen til de troende. Fortell meg, hvis du var forhindret fra å fjerne drink fra (selv) du, bortsett fra i den (betalende) verden og alt i den, om du vil gjøre det opp? "
Khalifah svarte: "Ja".
Ibnus Samak sa: "Så hva vil du gjøre med noe (dvs. alt i verden) en munnfull vann bedre enn ham?"
Dette indikerer at nytelse av Gud i form k drikkevannet på en større tørst enn å ha alt i verden. Så lette å fjerne avløpsvannet, inkludert den største glede! Den viser også omfanget av helse tjenester. [Mukhtasar Minhajul Qashidin, s.. 366, Imam Ibn Qudama, ta'liq og takhrij Sheikh Ali bin Hassan Al Halabi].
Vi ser er menneskelig virkelighet villig til å bruke en stor kostnad for behandling, er dette klare bevis for at helsevesenet er dyrt glede av Allah Ta'ala. Men de fleste mennesker er uvitende om den glede av helse, ville han huske om han tapte helse.
Det er rapportert at en person klaget over fattigdom og elendighet å avdekke en 'Alim. Så 'Alim sa: "Elsker du å være blind for å få 10 tusen dirhams?"
Han svarte: "Nei".
Folk 'Alim sa igjen: «Er du glad for å være dum ved å få 10 tusen dirhams?"
Han svarte: "Nei".
Folk 'Alim sa igjen: «Er du glad for å være folk som ikke har begge hender og begge føtter for å få 20 tusen dirhams?"
Han svarte: "Nei".
Folk 'Alim sa igjen: «Er du glad for å være sinnssyk for å få 10 tusen dirhams?"
Han svarte: "Nei".
Folk 'Alim sa: «Er du ikke skamfull for å fortelle din Master (Allah), mens han har i sin besittelse 50 tusen dinarer for deg?" [Se Mukhtasar Minhajul Qashidin, s.. 366].
TO PLEASURE, mange mennesker lurt
Derfor la en tjener alltid huske gleden av Gud i form av helse, så takk ham, å bruke den til lydighet til Ham. Ikke for å være et tap, som hadith nedenfor:
عن ابن عباس رضي الله عنهما قال قال النبي صلى الله عليه وسلم نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ
Fra Ibn Abbas, sa han: Profeten n sa: "To av glede, de fleste ikke bli lurt på begge, (nemlig) helse og fritid". [Bukhari, nei. 5933].
Al Hafiz Ibn Hajar rahimahullah sa: "Pleasure er en god situasjon. Noen si, er gleden en fordel som er gjort ved en form for å gjøre godt for andre ". [Fathul Bari Sharh Sahih Bukhari, Hadith ingen forklaring. 5933].
Ordet "maghbuun", som betyr bokstavelig talt fusket ved salg, eller en svak sjel.
Al Jauhari rahimahullah sa: «Basert på dette, kan de to (som betyr at) brukes i hadith. Fordi faktisk folk som ikke bruker helse og fritid i det som skal være, har han blitt bedratt, fordi han hadde solgt dem billig, og hans tanker om det ikke er prisverdig ". [Fathul Bari].
Ibn Baththaal rahimahullah sa: "Betydningen av denne hadith, at man ikke blir løst (fritiden) så han møtte (behov) og en sunn kropp. Den som de to tilfellene var tilgjengelige for ham, så la ham prøve å ikke bli forført, som er igjen av takknemlighet til Gud for velsignelser som han har gitt til ham. Og inkluderte takket Gud utfører hans befalinger og unngå et forbud-forbud. Den som forsømmer den, så han er en mann som snytt ". [Fathul Bari].
Da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i "folk flest lurt på både" Dette tyder på, at folk som får taufiq (veiledning) for det, en bit.
Ibn Jauzi rahimahullah sa: "Noen ganger mannen er sunt, men det gjorde han ikke løs, på grunn av preoccupations med levebrød. Menneskelig og noen ganger er det ganske (behov), men han er ikke sunt. Så hvis begge er samlet, og da han ble beseiret av latskap gjør kataatan, så han er den som snytt. Perfection det er at verden er det neste feltet, i denne verden er det en handel hvis fortjeneste vil vises i etterlivet. Han som bruker sin fritid og sin helse til lydighet til Gud, så han er en person som fortjener misunnelse. Og han som bruker dem i de syndere til Gud, så han er den som snytt. Fordi tiden vil bli etterfulgt av et rush, og vil bli etterfulgt av dårlig helse, hvis det ikke skjer, så er det (betyr) alderdom (senil).
Som "lengden på sikkerhet (helse) og forblir (i verden) hyggelig ung mann. Men hvordan ser du på lang sikkerhet (helse) vil gjøre? Vil returnere en ung mann i trøbbel hvis de ønsker å stå opp og løft (varer), etter (tidligere i ung alder) stående og sunn ". [Fathul Bari].
Ath Thayyibi rahimahullah sa: "Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam å lage et bilde for mukallaf (fornuftige mennesker og voksne) med en forhandler som har hovedstaden. Tradere er ute til sikkerheten til sine kapitalgevinster. Trikset i at det er, valgte han folk som ville invitere ham til å handle, han alltid hedre ærlighet og oppfinnsomhet for ikke å tape. Helse og fritid er hovedstaden, bør han (mukallaf) handel med Gud ved tro, sliter underkaste kjødelige lyster, og fiende av religionen, så han fikk den lykke av verden og det hinsidige. Det er som Guds ord:
ياأيها الذين ءامنوا هل أدلكم على تجارة تنجيكم من عذاب أليم
Dere som tror! Sukakah jeg vise dere en handel som kan redde deg fra smertefull straff? [Ash Shaf: 10], og følgende vers.
Basert på at han må holde seg borte fra ketatan til kjødelige lyster, og handel / samarbeid med djevelen, slik at kapitalen ikke er forgjeves med fordelene.
Profetens ord sallallaahu 'alaihi wa salalm i hadith at "de fleste menn utro mot dem" som Guds ord:
وقليل من عبادي الشكور
Og få av mine tjenere er takknemlig. [Saba ': 13].
"Mest" i hadith den er parallell til "lille" i vers ". [Fathul Bari]
Al Qadi Abu Bakr ibn al-'Arabi rahimahullah sa: «Striden om den første av Guds glede (dvs. største) på slave. Noen sier "tro", noen sier "livet", noen sier "helse". Den første (dvs. tro) mer mainstream, fordi det var en absolutt nytelse (samlet). Liv og helse, så både verdslige gleder, og ikke være en ekte glede, med mindre det er ledsaget av tro. Og på dette tidspunktet at mange mennesker er tapere, at de blir borte eller redusert fortjeneste. Den som følger ønskene til mange luft-ordnede onde, alltid inviterer avslappet, slik at han kunne forlate grenser (Allah) og overlatt til sin lydighet, da han har mistet. Likeledes, hvis han var løs, fordi travle mennesker muligheten til å ha en grunn, i motsetning til den løse, så mistet forstanden og bevis (argument) oppreist på det ". [Fathul Bari].
Da den aktuelle tjeneren skynde seg å gjøre gode gjerninger med intelligens saker før ankomst av veien.
Imam Al-Hakim berettet fra Abdullah bin Abbas, sa profeten n rådet en mann:
اغتنم خمسا قبل خمس, شبابك قبل هرمك, وصحتك قبل سقمك, وغناك قبل فقرك, وفراغك قبل شغلك, وحياتك قبل موتك
Ta sjansen på fem (stat) før fem (tilstand). (Yaiutu) før pikunmu din ungdom, din helse før smertene dine, cukupmu før fakirmu, longgarmu før sibukmu, livet før matimu. [Rapportert av al Hakim i Al Mustadrak; klassifisert som Sahih av Shaykh al-Albani i Sahih På Targhib wat Targhib 3/311, no. 3355, Publisher Maktabul Ma'arif, Cet. Jeg, Th. 1421 H / 2000 AD].
Fyll inn TRACES Of Time Salaf
Al Hasan Al Basri t sa: "O sønn av Adam. De dagene du bare samlet. Hver eneste fridag, en del av dere også gikk ". (Jami'ul 'Uloom Wal Hikam, 2/382)
Vi vil nevne noen av historie Salih Salafush som viser hvordan deres fahamnya av muligheter og tid tilgjengelig.
A. Imam Abu Jaffar Muhammad bin Jarir Tabari rahimahullah, eieren av en meget Mashur tolkning, Tabari kommentarer. Han er en veldig beundringsverdig. Dersom avisene har blitt delt, skrev han på sin alder ved fødselen, fant at han skrev hver dag, 60 stykker eller mer! Denne saken er så fantastisk! [Ma'alim Fi Tariq Thalabil 'Ilmi, p. 88, ved Sheikh Abdul Aziz bin Muhammad bin Abdullah Som Sud-han].
2. Imam Nawawi rahimahullah også fantastisk. Hans alder var ca 45 år, men bøkene til sitt arbeid for å møte de muslimske bibliotekene på ca 20 vol. Men hver dag, lærte han 12 fag. [Ma'alim Fi Tariq Thalabil 'Ilmi, p. 88].
Blant hans arbeider er Sharh Sahih Muslim, Al Majmu 'Sharh Al Muhadzdzab, Tahdzibul Asma' Wal Lughaat, Riyadhush Righteous, Al Adzkar, og andre.
3. Imam Az Zuhri rahimahullah, en prest som sies av Al Hafiz ibn Hajar rahimahullah: "Avtalt storhet og kompetanse", han en gang pleide å gå til bestemødre, bestefedre, barn, jenter seclusion, barn, foreldre, spurte han dem, på jakt etter (vitenskap) fra dem, så har en stor vitenskap. [Ma'alim Fi Tariq Thalabil 'Ilmi, p. 90].
4. Imam Al Anmathi rahimahullah, en ekspert på hadith Bagdad. Han skrev (kopiering) av arbeidet til boken Ath Thabaqat Ibnus Sa'ad og boken Tarikh Bagdad, med hendene. Hvis vi samler juz-Juz både bøker, mange av oss er tungt eller vanskelig å bære. [Ma'alim Fi Tariq Thalabil 'Ilmi, p. 91].
5. Imam Ismail Al Jurjani rahimahullah. Han skrev 90 sider hver kveld, med en ryddig skriftlig. Han skrev det langsomt. Imam Adh Dzahabi rahimahullah kommenterte: "Dette gjør ham i stand til å skrive Sahih Muslim en uke '. [Ma'alim Fi Tariq Thalabil 'Ilmi, p. 96]
Dette er den mest veldedig i hans gjerning salafush opptar hans tid. Kan vi følge ledelsen av vennlighet deres? Håper.
[Kopiert fra As-sunnah magasinet IX/1426H/2005 03/Tahun Edition. Foundation publiserte Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondanrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-761016]
kilde: http://almanhaj.or.id
Tidak ada komentar:
Posting Komentar